
Lees verder
Alle gevestigde marktleiders krijgen te maken met concurrenten die de leidende marktpositie bedreigen. In dit boek beschrijft D'Aveni een strategie om zich te weren tegen nieuwe spelers in de markt. Door middel van boeiende parallellen met de grote politieke imperia uit het verleden, zoals het Romeinse Rijk en de Napoleontische tijd, legt hij uit hoe marktleiders macht en invloed creëren en behouden.
D'Aveni introduceert het concept van de 'invloedssferen', het geheel van alle geografische en productmarkten waarop een bedrijf actief is. Die invloedssferen zijn in te delen in concentrische zones: de kernzone, de vitale belangen, de bufferzone, de spilzone en ten slotte de zone van de vooruitgeschoven positie. Bedrijven moeten zich ervan bewust zijn dat elke zone in de bedrijfsstrategie een specifieke functie heeft en bijdraag tot het verwerven van meer marktaandeel en invloed. De vergelijking tussen de strategie van grote bedrijven en oude, invloedrijke imperia zal de lezer verrassen en nieuwe inzichten opleveren.