Reflecteren
Leren van je ervaringen als professional
Paperback Nederlands 2025 3e druk 9789024471584Samenvatting
Hoe leer je van wat je meemaakt in je studie, stage of werk? Hoe verbind je je persoonlijke ervaringen aan je professionele ontwikkeling? En hoe ontwikkel je je tot een reflectieve professional die bewust handelt, keuzes durft te maken en zichzelf blijft ontwikkelen?
In Reflecteren neemt Marie-José Geenen studenten in het hoger beroepsonderwijs mee op een ontdekkingstocht naar reflectie als essentiële vaardigheid voor iedereen die werkt of gaat werken met mensen. Het boek biedt geen trucjes, maar helpt studenten werkelijk te begrijpen wat reflecteren is, waarom het ertoe doet, en hoe je het betekenisvol in de praktijk brengt.
Met aansprekende voorbeelden uit de praktijk, persoonlijke verhalen van studenten en inspirerende theorieën – van Kolb tot Korthagen – laat deze uitgave zien dat reflecteren méér is dan het schrijven van een verslag. Het is een proces van bewustwording, onderzoeken, verbinden en groeien. Ook komen onderwerpen aan bod als feedback, intuïtie, professionele identiteit en een leven lang leren.
Verschil met vorige editie
Deze derde editie behoudt grotendeels de structuur van de vorige, maar is inhoudelijk breder en praktijkgerichter opgezet. Alle hoofdstukken zijn herzien, herschikt of aangevuld. Nieuwe studentverhalen maken de theorie levendig en herkenbaar. Elk hoofdstuk bevat oefeningen om direct met de stof aan de slag te gaan.
Nieuw is de aandacht voor de keerzijde van reflectie, zoals piekeren en rumineren. Ook wordt kritischer gekeken naar het nut en de beperkingen van reflectieverslagen in het onderwijs. De toepassing van reflectie op de werkvloer krijgt meer nadruk, met concrete handvatten voor de beroepspraktijk. Actuele thema’s zoals mentaliseren, diversiteit en inclusie zijn prominenter opgenomen en expliciet verbonden aan het reflectieproces.
Voor wie
Reflecteren is bedoeld voor studenten en professionals in mensgerichte beroepen in bijvoorbeeld zorg, welzijn, onderwijs, sociaal-juridische dienstverlening en paramedische sectoren. Het is geschikt voor hbo-opleidingen in zowel voltijd als deeltijd, en biedt daarnaast ook voor docenten en praktijkbegeleiders handvatten om reflectie in onderwijs en werkpraktijk te begeleiden.
Specificaties
Thema classificatie
Inhoudsopgave
Voorwoord
Inleiding
Deel 1 Theorie
1 Leren van je ervaringen
1.1 Verschillende opvattingen over leren
1.2 Verschillende vormen van kennis
1.3 Leervoorkeuren
1.4 Verschillende vormen van leren
1.5 Leren te leren
1.6 Kernpunten hoofdstuk 1
2 Leren door reflecteren
2.1 Leren door te reflecteren
2.2 Wat is reflecteren?
2.3 Reflecteren nader verkend
2.4 Ervaringen als uitgangspunt voor reflectie
2.5 Wat (leren) reflecteren je oplevert
2.6 Belang van feedback
2.7 Kernpunten hoofdstuk 2
3 Hoe reflecteren?
3.1 Reflectiemodellen
3.2 Spiraalmodel
3.3 Uimodel
3.4 Kernreflectie
3.5 Reflectievaardigheden
3.6 Kernpunten hoofdstuk
4 Denken, voelen en willen
4.1 Denken
4.2 Voelen
4.3 Willen
4.4 Denken, voelen en willen integreren
4.5 Kernpunten hoofdstuk 4
5 Jezelf leren kennen
5.1 Zelfkennis
5.2 Bewust en onbewust
5.3 Aandacht
5.4 Kijken naar jezelf
5.5 Van huis uit (niet) meegekregen
5.6 Kernkwaliteiten
5.7 Projectie en overdracht
5.8 Kernpunten hoofdstuk 5
6 Reflecteren in het onderwijs
6.1 Reflecteren in het hoger onderwijs
6.2 Toetsing en verslaglegging
6.3 Supervisie en intervisie
6.4 Competenties van een reflectiebegeleider
6.5 Kernpunten hoofdstuk 6
7 Reflecteren in de werkpraktijk
7.1 Een reflectieve werkpraktijk
7.2 Waarom reflecteren belangrijk is
7.3 Verbinden theorie en praktijk/evidence-based-practice
7.4 Hier-en-nu-reflectie
7.5 Kernpunten hoofdstuk 7
Deel 2 Praktijk
8 Basisvaardigheden voor reflecteren
8.1 Waarnemen
8.2 Luisteren
8.3 Feedback
8.4 Vragen stellen
9 Woorden geven aan reflecteren
9.1 Portfolio
9.2 Logboek
9.3 Een ervaring beschrijven
9.4 Reflectieverslag
Deel 3 Oefeningen
10 Reflectie-oefeningen
10.1 Aandacht richten
10.2 Alfabet
10.3 Balintmethode
10.4 Blunders
10.5 Brainstormreflectie
10.6 Feedback
10.7 Gevoelskwadrant
10.8 Incidentmethode
10.9 Luisteren
10.10 Luisteren en vragen stellen
10.11 Metafoorreflectie
10.12 Mindmap
10.13 Moreel beraad
10.14 Puntreflectie
10.15 Roddelmethode
10.16 Socratisch gesprek
10.17 Succesreflectie
10.18 Verhalen vertellen
10.19 Vragen stellen
10.20 Wat raakt jou?
Literatuur
Over de auteur
Index
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan