De kracht van wit

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2009 9789020989045
Direct te downloaden

Samenvatting

Het eerste niet-economische boek over de impact van de crisis op het gedrag van consumenten;;;Graaft dieper dan de puur financiële analyses van de crisis.;;;Een kompas voor mensen en consumenten in verwarrende tijden;;;Biedt inzicht en overzicht in leven, werken en consumeren in een crisistijd.;;;Ontdek hoe sommige ondernemingen ondanks de crisis nog altijd winst maken en hun vertrouwen versterken bij consumenten. De wereld beleeft de diepste financiële en economische crisis in meer dan tachtig jaar. De oorzaken zijn stilaan bekend. De contouren tekenen zich langzaam af, maar naar de duur blijft het gissen. De crisis heeft vele gezichten, maar wat is de impact van deze crisis op ons leven van elke dag? Verandert deze crisis onze manier van leven, samenleven, werken, consumeren? Of worden we net resistenter tegen bedreigingen van buitenaf? De kracht van wit maakt duidelijk dat de crisis vooral een afrekening is met een tijdperk van excessen, overdaad en overmoed. De crisis is een catharsis, een moment van zuiverheid en zuivering. Het is ook een moment om de greep, de controle op ons leven sterker aan te halen. De kracht van wit is een zeer actuele en unieke kijk op de veranderingen in onze kleine en grote wereld van vandaag. De lezer ontdekt o.a. waarom kamerplanten helemaal terug in zijn, waarom familieseries op televisie miljoenen kijkers boeien, waarom we ondanks de crisis meer uitgeven aan duurdere biovoeding en aan goede doelen, waarom Barack Obama de president van de nieuwe wereld is, en waarom er nog altijd banken zijn die winst maken. Het boek is gebaseerd op uitgebreid consumentenonderzoek en kadert de belangrijkste lokale en internationale tendensen en evoluties die zich vandaag voordoen. Van onze eigen kleine wereld tot de globale wereld. Maar ook de veranderingen binnen de muren van ondernemingen en organisaties en hun merken komen aan bod. Met unieke praktijkgetuigenissen van o.a. Rabobank, Hema, Oxfam en Trappisten van Westmalle. Een kompas voor ons allemaal in verwarrende tijden.

Specificaties

ISBN13:9789020989045
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:288
Uitgever:Lannoo Campus
Verschijningsdatum:30-11-2009
Hoofdrubriek:Marketing

Expertrecensies (2)

recensie
De kracht van wit
Nick van Loendersloot | 13 mei 2013
Even dacht ik dat we met een retrospectief uit het land van voor- en hoofdwas te maken hebben, maar gelukkig zet de subtitel 'Verandert de Crisis Ons Leven?' ons op het juiste been. Bekend is dat crisis een eeuwigdurende bron is voor de literatuur. Zonder de Tweede Wereldoorlog waren naoorlogse schrijvers als Minco en Mulisch, Claus en Van het Reve nergens geweest.
Lees verder
recensie
Een nieuw begin
Linda Huijsmans | 29 oktober 2009
Fons van Dyck constateerde dat er grote veranderingen gaande waren in de wereld om hem heen. De directeur van think.BBDO, docent en columnist van De Standaard besloot te onderzoeken welk effect een wereld vol schuivende zekerheden en nieuwe omstandigheden heeft op het gedrag van de consument. Het resultaat: De kracht van wit. Zijn belangrijkste constatering is dat de meeste veranderingen al in de lucht zaten maar zich nu sneller manifesteren dan verwacht.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (1)

interview
Fons van Dyck: ‘Iedereen wordt beter van de crisis’
Linda Huijsmans 30 oktober 2009 Fons van Dyck is directeur van het Vlaamse Think/BBDO en schrijver van het bekroonde boek Het merk mens. Eind 2007 merkte hij dat er een omslag gaande was in de tijdgeest. De energieprijzen bereikten recordhoogten en de dagelijkse boodschappen werden duurder. Consumenten gingen bezuinigen, maar bleven wél geld uitgeven aan biologische en ecologische producten. Dat fascineerde Van Dyck en hij wilde het fijne weten van dit consumentengedrag. Over de gevolgen van de crisis en de manier waarop die ons leven verandert schreef hij De kracht van wit.

Over Fons van Dyck

Fons Van Dyck is doctor in de media en communicatiestudies. Hij doceert over strategieën voor merken aan de Vrije Universiteit Brussel Solvay Business School en stond aan het hoofd van Think BBDO, onderdeel van de wereldwijde communicatiegroep BBDO. Eerder verschenen zijn boeken Het merk mens: consumenten grijpen de macht (2008), De kracht van wit (2009), Reclame: dood of levend (2013) en De onsterfelijke onderneming (2019).

Andere boeken door Fons van Dyck

Inhoudsopgave

Inleiding
Over wit

Zuiverend wit
1 Heimat
Case: HEMA
2 Zuiverheid
Case: westmalle trappist

Verbindend wit
3 De nieuwe familie
Case: Obama
4 Goede doelen, goede werken
Case: Oxfam Wereldwinkels

Veerkrachtig wit
5 Volksopstand
Case: Ademloos
6 De bedenkers
Case: Lego

Wit voor ondernemers
7 Zuivering
Case: Rabobank
8 De duurzame onderneming
Case: Waterleau

Algemene besluiten
Dankwoord
Bijlage Literatuur
Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        De kracht van wit