trefwoord
Pedagogiek: de wetenschap van opvoeden en onderwijzen
Pedagogiek is de wetenschappelijke discipline die zich bezighoudt met de opvoeding en het onderwijs van kinderen en jongeren. Het combineert inzichten uit psychologie, sociologie en onderwijskunde om een compleet beeld te krijgen van hoe mensen leren, zich ontwikkelen en hoe we dit proces optimaal kunnen begeleiden. In een snel veranderende wereld is kennis van pedagogische principes essentieel voor iedereen die werkt met kinderen en jongeren - van leerkrachten tot jeugdwerkers, van ouders tot beleidsmakers.
Annemarie Becker
Inleiding in de pedagogiek
Dit standaardwerk biedt een uitgebreide en toegankelijke introductie in de fundamenten van de pedagogiek. Annemarie Becker behandelt zowel theoretische concepten als praktische toepassingen, waardoor het boek ideaal is voor studenten, beginnende professionals en iedereen die zich wil verdiepen in de basis van opvoeding en onderwijs.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Theoretische grondslagen van de pedagogiek
De pedagogiek kent een rijke theoretische traditie die zich door de eeuwen heen heeft ontwikkeld. Verschillende denkers en wetenschappers hebben bijgedragen aan wat we nu weten over opvoeding en onderwijs. Deze theorieën vormen nog steeds het fundament van hedendaagse opvoedpraktijken en onderwijssystemen.
P Smeyers
S. Ramaekers
R. van Goor
B. Vanobbergen
Inleiding in de pedagogiek, deel 1
Deze grondige inleiding in de theoretische pedagogiek beschrijft de huidige stand van zaken en laat zien hoe de Nederlandse situatie verschilt van die in andere landen. Het werk behandelt fundamentele pedagogische vraagstukken en biedt een stevig theoretisch kader voor professionals en studenten.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Canon van leren en ontwikkelen - 50 concepten en hun grondleggers
Manon Ruijters
Dit artikel bespreekt de 'Canon van leren en ontwikkelen' met 50 essentiële concepten voor pedagogisch professionals. Het overbrugt de kloof tussen theorie en praktijk en biedt een waardevol overzicht van leer- en ontwikkelingstheorieën die direct toepasbaar zijn in pedagogische contexten.
Auteurs die schrijven over 'pedagogiek'
Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Een grondig begrip van de ontwikkelingspsychologie is onmisbaar voor effectief pedagogisch handelen. Kennis over hoe kinderen zich fysiek, cognitief, emotioneel en sociaal ontwikkelen helpt professionals om hun begeleiding aan te passen aan de specifieke behoeften van elke leeftijdsfase.
Prof. Frank C. Verhulst is een vooraanstaand expert op het gebied van kinder- en jeugdpsychiatrie. Zijn baanbrekende onderzoek aan het Erasmus MC heeft significant bijgedragen aan ons begrip van de psychologische ontwikkeling van kinderen en jongeren, wat essentieel is voor een gefundeerde pedagogische benadering.
Ton Hooijmaaijers
Tatjana Stokhof
Inge Bloemers
Frank Verhulst
Ontwikkelingspsychologie
Dit belangrijke werk van Frank Verhulst en co-auteurs richt zich specifiek op professionals in onderwijs en kinderopvang. Het biedt essentiële kennis over de ontwikkelingspsychologie die direct relevant is voor pedagogisch handelen, waardoor professionals beter in staat zijn kinderen te begeleiden in hun ontwikkelingsproces.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Frank van der Horst
Rianne Kok
Maartje Luijk
Hechten
Dit boek over hechting, geschreven door Frank van der Horst en collega's, benadert gehechtheidstheorie vanuit een pedagogisch perspectief. Het werk biedt cruciale inzichten in de betekenis van hechting voor opvoedingsondersteuning en jeugdhulpverlening, en laat zien hoe veilige hechtingsrelaties de basis vormen voor gezonde ontwikkeling.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Pedagogiek in het onderwijs
In het onderwijs is pedagogiek onlosmakelijk verbonden met didactiek. De leraar is niet alleen verantwoordelijk voor kennisoverdracht, maar ook voor het creëren van een veilige leeromgeving waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. De pedagogische rol van de leraar is daarom van cruciaal belang voor effectief onderwijs.
Martie Slooter
De zes rollen van de leraar
Martie Slooter's invloedrijke werk onderscheidt zes essentiële rollen van de leraar, waaronder die van pedagoog. Deze rol, die zorgt voor een veilig leerklimaat, wordt uitgebreid besproken en voorzien van praktische handvatten. Het boek helpt docenten om bewust invulling te geven aan hun pedagogische verantwoordelijkheid in de klas.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Een leraar van klasse
Peter de Roode
Dit artikel bespreekt 'Een leraar van klasse', een boek dat het doorgroeien in het docentschap centraal stelt. Het benadrukt hoe de rol van de docent is veranderd van 'kennisoverdrager' naar 'gids' die leerlingen begeleidt en theorie op maat aanreikt, wat een fundamentele pedagogische verschuiving weerspiegelt in het moderne onderwijs.
Motiverend lesgeven: pedagogische uitdaging
Het motiveren van leerlingen is een van de grootste pedagogische uitdagingen voor docenten. Effectieve motivatiestrategieën sluiten aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van leerlingen en hun behoefte aan autonomie, competentie en verbondenheid.
Aarnoud van Nieuwenhuijze brengt een schat aan praktijkervaring mee als docent, onderwijsontwikkelaar en strategisch beleidsmedewerker in het mbo. Als lerarenopleider voor zij-instromers en begeleider van onderwijsprofessionals verbindt hij pedagogische theorie met praktijk, met specifieke expertise in motiverend lesgeven.
Pepijn Dousi
Sam Moeke
Aarnoud van Nieuwenhuijze
Nathalie Aelterman
Motiverend lesgeven. Hoe? Zo!
Dit vernieuwende boek, mede-geschreven door Aarnoud van Nieuwenhuijze, vertaalt pedagogische principes en inzichten uit de cognitieve psychologie naar praktische lesmethoden. Het biedt een doordachte visie op motiverend lesgeven en concrete strategieën die docenten direct kunnen toepassen om leerlingen intrinsiek te motiveren.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Motiverend lesgeven draait niet om trucs om leerlingen enthousiast te maken, maar om een fundamentele pedagogische houding waarbij je aansluit bij de natuurlijke leergierigheid van leerlingen en hen helpt hun autonomie en competentie te ontwikkelen.
Uit: Motiverend lesgeven. Hoe? Zo!
Pedagogiek in uitdagende situaties
In de dagelijkse praktijk worden pedagogische professionals geconfronteerd met uitdagende situaties die vragen om specifieke kennis en vaardigheden. Of het nu gaat om gedragsproblemen, lastige gesprekken met ouders of het begeleiden van leerlingen met speciale behoeften, een sterke pedagogische basis helpt professionals om effectief te handelen.
Hans Kaldenbach
Lastige ouders, moeilijke leerlingen - 99 tips
Hans Kaldenbach biedt in dit praktische boek 99 concrete tips voor het omgaan met lastige ouders en moeilijke leerlingen. Met een sterke pedagogische invalshoek geeft hij handvatten voor pedagogisch effectief reageren in plaats van primair reageren, wat professionals helpt om lastige situaties professioneel te hanteren.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Lessen in orde
Peter de Roode
In dit artikel wordt 'Lessen in orde' besproken, een boek dat praktische handvatten biedt voor klassenmanagement. Het benadrukt dat lesgeven meer is dan kennis overdragen en wijst op het belang van de pedagogische factor die in scholen soms op de achtergrond raakt.
Lastige ouders, moeilijke leerlingen - 99 tips
Een belangrijke les uit Kaldenbach's werk is dat pedagogisch effectief reageren vraagt om zelfbeheersing en bewuste keuzes. Door te reflecteren op je eigen reacties en triggers, kun je professioneel handelen in plaats van primair reageren op uitdagend gedrag van leerlingen of ouders.
Pedagogische kaders in de kinderopvang
De professionalisering van de kinderopvang heeft geleid tot een toenemende behoefte aan pedagogische onderbouwing. Pedagogisch medewerkers hebben een belangrijke rol in de opvoeding van kinderen en dragen bij aan hun ontwikkeling in de eerste levensjaren.
Anke van Keulen
Pedagogisch kader voor professionele netwerken onderwijs en kinderopvang
Dit boek van Anke van Keulen biedt een stevig pedagogisch fundament en werkkader voor professionals die samenwerken in netwerken rond kinderopvang en onderwijs. Het plaatst de ontwikkeling en het leren van kinderen centraal en biedt handvatten voor een samenhangende pedagogische aanpak.
Boek bekijken
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Anke van Keulen is een gerenommeerd sociaal pedagoog en oprichter van Bureau MUTANT. Haar expertise ligt in het verbeteren van pedagogische kwaliteit in kindercentra en het omgaan met diversiteit, waarmee ze een belangrijke bijdrage levert aan de professionalisering van de kinderopvangsector.
Elly Singer
Loes Kleerekoper
Marike Vroom
Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar
Dit essentiële werk, mede-geschreven door Anke van Keulen, erkent de cruciale rol van pedagogisch medewerkers in de opvoeding van jonge kinderen. Het biedt een doordacht pedagogisch kader voor kinderdagverblijven en peuterspeelzalen, gericht op het bevorderen van optimale ontwikkelingskansen.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Nieuwe perspectieven op pedagogiek
De pedagogiek blijft zich ontwikkelen in reactie op maatschappelijke veranderingen en nieuwe wetenschappelijke inzichten. Innovatieve benaderingen verrijken het vakgebied en bieden frisse perspectieven op opvoeden en onderwijzen in de 21e eeuw.
Micha de Winter
Medemenselijk opvoeden
In dit diepgaande werk analyseert Micha de Winter kritisch de huidige stand van de pedagogiek en pleit voor een heroriëntatie richting samenlevingspedagogiek. Het boek daagt uit tot het herdenken van onze opvattingen over opvoeding in relatie tot de bredere maatschappelijke context.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Het prachtige risico van onderwijs
Peter de Roode
Dit artikel bespreekt 'Het prachtige risico van onderwijs' van Gert Biesta, waarin hij de positieve gevoelens die onderwijzers hebben voor 'leren' in twijfel trekt. Biesta pleit voor een terugkeer naar het 'lesgeven' en het erkennen dat onderwijs altijd een risico inhoudt omdat leerlingen eigen subjecten zijn met handelingsvrijheid.
Digitalisering en pedagogiek
De toenemende digitalisering van onze samenleving stelt nieuwe vragen aan de pedagogiek. Hoe begeleiden we kinderen en jongeren in een digitale wereld? Welke impact heeft technologie op hun ontwikkeling en leerprocessen?
Ad Verbrugge
Jelle van Baardewijk
Onderwijs in tijden van digitalisering
Dit relevante werk van Ad Verbrugge en Jelle van Baardewijk behandelt urgente pedagogische vraagstukken rond digitalisering en de invloed daarvan op de vorming en ontwikkeling van jonge mensen. Het biedt een doorwrocht kader om na te denken over onderwijs in een steeds digitalere samenleving.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Manon Ruijters: ‘Zoek naar de balans tussen leren en realiseren’
Manon Ruijters
In dit interview met Manon Ruijters wordt besproken hoe ons beeld van leren is opgerekt in de afgelopen jaren. Ze benadrukt het belang van de balans tussen leren en realiseren, en hoe dit bijdraagt aan collectieve intelligentie en een lerende organisatie - inzichten die relevant zijn voor pedagogische professionals.
Pedagogiek en persoonlijke ontwikkeling
Pedagogiek gaat niet alleen over het begeleiden van de ontwikkeling van anderen, maar ook over je eigen professionele en persoonlijke groei. Reflectie, zelfkennis en bewustzijn van je eigen opvoedingsstijl en pedagogische visie zijn essentieel voor effectief pedagogisch handelen.
SPOTLIGHT: Filia Kramp
Filia Kramp brengt met haar 25+ jaar ervaring op directie- en bestuursniveau, voornamelijk in zorgorganisaties, een uniek perspectief op persoonlijk leiderschap. Haar werk verbindt pedagogische principes met leiderschapsontwikkeling, en toont hoe opvoedingsprocessen relevant zijn voor organisatieontwikkeling.
Meer over Filia Kramp
Filia Kramp
Kringloop van Moed
In 'Kringloop van Moed' trekt Filia Kramp fascinerende parallellen tussen opvoeding en leiderschap. Ze laat zien hoe leiderschapsontwikkeling vergelijkbaar is met een pedagogisch proces, waarin zelfreflectie, groei en moed centraal staan - inzichten die waardevol zijn voor zowel opvoeders als leiders.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Net zoals in de opvoeding is het in leiderschap essentieel om mensen te helpen hun potentieel te ontdekken en te ontwikkelen. In beide gevallen gaat het om het creëren van een veilige omgeving waarin mensen kunnen groeien, leren van fouten en hun eigen kracht ontdekken.
Uit: Kringloop van Moed
Doe dit boek – Begeleidersboek - 'Zeer waardevol'
Saskia Rasker-Boerema
Dit artikel bespreekt een begeleidersboek dat zich richt op persoonlijke ontwikkeling vanuit transactionele analyse en breinvriendelijk leren. Het beschrijft hoe ervaringen en 'ouderboodschappen' bijdragen aan gevoelens, overtuigingen en gedrag - inzichten die relevant zijn voor zowel persoonlijke als pedagogische ontwikkeling.
De toekomst van de pedagogiek
De pedagogiek staat voor uitdagende vraagstukken in een snel veranderende wereld. Hoe bereiden we kinderen en jongeren voor op een toekomst die we nog niet kennen? Welke pedagogische principes blijven essentieel, ongeacht maatschappelijke veranderingen?
Margot Meeuwig
Tienke van Der Werf
Wilma Schepers
Sporen van Reggio
Dit inspirerende boek over de Reggio Emilia-benadering laat zien hoe deze pedagogische filosofie kinderen ziet als competent, krachtig en intelligent vanaf de geboorte. Het biedt een verfrissend perspectief op kindgericht werken dat relevantie behoudt voor de toekomst van de pedagogiek.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
Dit artikel pleit voor het centraal stellen van het gesprek over leren in scholen. Het betoogt dat scholen hun visie op leren moeten aanscherpen en dat een focus op leren in alle geledingen nodig is - een visie die aansluit bij moderne pedagogische inzichten over het verbinden van theorie en praktijk.
Inleiding in de pedagogiek
Een fundamentele les uit de basisliteratuur over pedagogiek is dat effectief pedagogisch handelen vraagt om een integratie van theorie en praktijk. Door kennis van ontwikkelingsfasen, leertheorieën en pedagogische benaderingen bewust toe te passen in de dagelijkse praktijk, ontstaat een onderbouwde en effectieve pedagogische aanpak.
Conclusie: de blijvende waarde van pedagogiek
In een tijd waarin onderwijssystemen, technologie en maatschappij voortdurend veranderen, blijft de kern van de pedagogiek verrassend constant. Het gaat nog steeds om het begeleiden van jonge mensen naar volwassenheid, het stimuleren van hun ontwikkeling en het voorbereiden op participatie in de samenleving. Wat wel verandert zijn de contexten waarin dit gebeurt en de specifieke uitdagingen die daarmee samenhangen.
De pedagogiek als wetenschap en praktijk blijft daarom essentieel voor iedereen die werkt met kinderen en jongeren. Door voortdurende professionalisering, kritische reflectie en het verbinden van theorie en praktijk kunnen pedagogische professionals blijven bijdragen aan de optimale ontwikkeling van nieuwe generaties.
Of je nu aan het begin staat van je pedagogische loopbaan of al jaren ervaring hebt, de rijke traditie en continue vernieuwing van het vakgebied bieden inspiratie en houvast voor je dagelijkse praktijk. De pedagogiek daagt ons uit om steeds opnieuw na te denken over wat goed opvoeden en onderwijzen betekent, en hoe we daar in een veranderende wereld vorm aan kunnen geven.
De bestsellers
-
€ 34,95
-
€ 15,99
-
€ 29,99
-
€ 74,90
-
€ 39,50