Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Onderwijsontwerp: De sleutel tot effectief leren

Onderwijsontwerp vormt de ruggengraat van betekenisvol leren. Het is de systematische benadering van het ontwerpen van effectief onderwijs met aandacht voor leeruitkomsten en leerprocessen. Maar wat maakt een onderwijsontwerp succesvol? Welke methoden zijn bewezen effectief? En hoe pas je deze toe in verschillende onderwijscontexten? Op deze pagina verkennen we de wereld van onderwijsontwerp: van theoretische kaders tot praktische toepassingen.

Wat is onderwijsontwerp?

Onderwijsontwerp is het doelgericht en systematisch ontwerpen van leersituaties, instructiemethoden en leeromgevingen. Het richt zich op het creëren van een optimale leerervaring waarbij leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing effectief op elkaar zijn afgestemd. Een goed onderwijsontwerp vormt de basis voor effectief onderwijs en biedt houvast voor zowel docenten als leerlingen.

Jimmy Frerejean Drs. Iwan Wopereis Bert Hoogveld Ameike Janssen Jeroen van Merrienboer
Innovatief onderwijs ontwerpen - 3e editie
Het standaardwerk op het gebied van systematisch onderwijsontwerp is Innovatief onderwijs ontwerpen - 3e editie van Jeroen van Merrienboer en collega's. Dit boek introduceert het 4C/ID-model, een wetenschappelijk onderbouwde methode voor het ontwerpen van onderwijs voor complexe vaardigheden.
Boek bekijken
€ 54,95
Nog niet verschenen, verwacht op 27‑06‑2025

Spotlight: Jeroen van Merrienboer

Prof. dr. Jeroen van Merrienboer is een internationaal erkend expert op het gebied van onderwijsontwerp. Als hoogleraar Leren en Instructie aan de Universiteit Maastricht en onderzoeksdirecteur van de School of Health Professions Education (SHE) heeft hij meer dan 350 artikelen en boekhoofdstukken gepubliceerd. Hij is vooral bekend als grondlegger van het 4C/ID-model voor complexe vaardigheden.
Bert Hoogveld Ameike Janssen-Noordman Jeroen van Merrienboer
Innovatief onderwijs in de praktijk
Hoe ziet het 4C/ID-model er in de praktijk uit? Innovatief onderwijs in de praktijk van Jeroen van Merrienboer en collega's toont twaalf concrete toepassingen van het model. Deze voorbeelden maken duidelijk hoe je het model kunt gebruiken voor het ontwerpen van betekenisvolle leerervaringen in verschillende contexten.
Boek bekijken
€ 64,95
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen

Auteurs die schrijven over 'onderwijsontwerp'

Blended learning als uitdaging voor onderwijsontwerp

Een van de grootste uitdagingen in modern onderwijsontwerp is het effectief combineren van fysiek en online leren. Blended learning vraagt om een doordachte integratie van verschillende leeractiviteiten en -omgevingen. Hoe ontwerp je onderwijs dat de voordelen van beide werelden maximaal benut?

SPOTLIGHT: Barend Last

Barend Last is een veelzijdige onderwijsexpert die zijn carrière begon als leerkracht in het basisonderwijs. Zijn passie voor onderwijsinnovatie bracht hem naar verschillende rollen binnen het onderwijs. Als zelfstandig professional richt hij zich op blended learning, AI, didactiek en onderwijsontwerp. Last heeft meerdere boeken geschreven en geldt als autoriteit op het gebied van blended learning. Meer over Barend Last
Barend Last Stefan Jongen
Blended learning design
In Blended learning design bieden Barend Last en Stefan Jongen uitgebreide handvatten voor het ontwerpen van blended onderwijs. Ze presenteren een gestructureerde aanpak voor het creëren van een effectieve mix van online en offline leeractiviteiten, met aandacht voor structuur, vorm en samenhang.
Boek bekijken
€ 39,25
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
"Een goed onderwijsontwerp zorgt ervoor dat leeruitkomsten, leeractiviteiten en toetsing optimaal op elkaar zijn afgestemd. In een blended leeromgeving is het cruciaal dat fysieke en online componenten elkaar versterken en niet losstaan van elkaar." Uit: Blended learning en onderwijsontwerp

Modellen voor significant leren

Niet alle leerprocessen zijn gelijk. Sommige leiden tot oppervlakkige kennis, andere tot diepgaand begrip en transformerende inzichten. Hoe ontwerp je onderwijs dat leidt tot significante, blijvende leerresultaten bij studenten?

Dee Fink
Creating Significant Learning Experiences
Creating Significant Learning Experiences van Dee Fink presenteert een holistisch model voor het ontwerpen van onderwijs dat verder gaat dan kennisoverdracht. Fink's taxonomie van significant leren omvat zes dimensies: fundamentele kennis, toepassing, integratie, menselijke dimensie, betrokkenheid en leren leren.
Boek bekijken
€ 33,00
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Canon van leren en ontwikkelen - 50 concepten en hun grondleggers
Manon Ruijters
Het artikel "Canon van leren en ontwikkelen - 50 concepten en hun grondleggers" biedt een rijke bron van theoretische kaders die relevant zijn voor onderwijsontwerp. Het bespreekt het onderscheid tussen leren (korte termijn, toevoegen van kennis) en ontwikkelen (lange termijn, onthullen van potentieel) - een belangrijk onderscheid voor effectief onderwijsontwerp.

Praktische benaderingen van onderwijsontwerp

Theorie is belangrijk, maar uiteindelijk draait onderwijsontwerp om toepassing in de praktijk. Hoe vertaal je theoretische inzichten naar concrete ontwerpen die werken in de dagelijkse onderwijspraktijk?

de Munnik Vreugdenhil
Ontwerpen van onderwijs
Ontwerpen van onderwijs van de Munnik en Vreugdenhil biedt een praktische benadering van onderwijsontwerp. Het boek behandelt het hele spectrum van het ontwerpen van onderwijs, van eenvoudige leeractiviteiten tot complexe onderwijsarrangementen, en biedt concrete handvatten voor de onderwijspraktijk.
Boek bekijken
€ 54,95
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen
Basisboek ontwerponderzoek Een belangrijke les uit Basisboek ontwerponderzoek is dat effectief onderwijsontwerp vraagt om een cyclische benadering: ontwerpen, uitvoeren, evalueren en bijstellen. Door systematisch feedback te verzamelen en te verwerken in nieuwe iteraties van je ontwerp, verbeter je de kwaliteit van het onderwijs stapsgewijs.
Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
In het artikel "Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen" wordt benadrukt hoe belangrijk het is dat onderwijsprofessionals expliciet discussiëren over wat leren is en hoe het plaatsvindt. Deze gesprekken vormen de basis voor doordacht onderwijsontwerp en helpen scholen om focus aan te brengen in hun onderwijsvisie.

De rol van docenten in onderwijsontwerp

Docenten spelen een cruciale rol in het ontwerpen en uitvoeren van onderwijs. Welke competenties hebben zij nodig om effectief onderwijs te ontwerpen? En hoe kunnen zij hun onderwijsontwerpen afstemmen op de behoeften van hun specifieke doelgroep?

Bert Moonen Lotte van der Goot Sander van Veldhuizen
De zes rollen van de leraar in de praktijk
De zes rollen van de leraar in de praktijk van Bert Moonen, Lotte van der Goot en Sander van Veldhuizen benadrukt dat onderwijsontwerp een kernverantwoordelijkheid is van leraren. Het boek helpt docenten om hun rol als ontwerper bewust en effectief in te vullen, in samenhang met andere aspecten van hun professionele identiteit.
Boek bekijken
€ 31,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Je zal er maar werken - Organiseren begrijpen, organisaties ontwerpen
Brechtje Kessener
Het artikel "Je zal er maar werken - Organiseren begrijpen, organisaties ontwerpen" biedt inzichten in ontwerpprocessen die ook relevant zijn voor onderwijsontwerp. Het benadrukt het belang van coherentie tussen verschillende onderdelen van een ontwerp en het betrekken van alle belanghebbenden bij het ontwerpproces.

Onderwijsontwerp in het digitale tijdperk

Digitale technologieën bieden nieuwe mogelijkheden voor onderwijsontwerp, maar brengen ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoe benut je de kracht van digitale tools zonder de kern van effectief leren uit het oog te verliezen?

Barend Last Thijmen Sprakel
Chatten met Napoleon
In Chatten met Napoleon verkennen Barend Last en Thijmen Sprakel de mogelijkheden van AI voor onderwijsontwerp. Ze presenteren werkvormen waarmee docenten AI kunnen inzetten bij het ontwerpen of herontwerpen van lessen, cursussen en onderwijsmaterialen, zonder de pedagogische principes uit het oog te verliezen.
Boek bekijken
€ 28,25
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Het procesboek voor de functioneel beheerder
Daniël E. Brouwer
Het artikel "Het procesboek voor de functioneel beheerder" biedt inzichten in procesmatig werken die ook waardevol zijn voor onderwijsontwerp. Door onderwijsontwerp te benaderen als een proces met duidelijke stappen en kwaliteitscriteria, wordt het resultaat voorspelbaarder en de kwaliteit hoger.

Onderwijsontwerp en onderzoekend vermogen

Onderwijsontwerp kan sterk profiteren van een onderzoekende houding. Door systematisch onderzoek te doen naar de effectiviteit van onderwijsontwerpen, kunnen deze continu verbeterd worden. Hoe integreer je onderzoek in je praktijk als onderwijsontwerper?

Lisette Munneke Jeroen Rozendaal Lidewij van Katwijk
Onderzoekend vermogen ontwikkelen tijdens je lerarenopleiding
Onderzoekend vermogen ontwikkelen tijdens je lerarenopleiding van Jeroen Rozendaal, Lidewij van Katwijk en Lisette Munneke laat zien hoe onderzoekend vermogen bijdraagt aan beter onderwijsontwerp. Door systematisch gegevens te verzamelen over de effectiviteit van je ontwerp, kun je gefundeerde beslissingen nemen over verbeteringen.
Boek bekijken
€ 36,50
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Toekomstgericht onderwijsontwerp

De wereld verandert snel, en onderwijs moet leerlingen voorbereiden op een toekomst die we nog niet kennen. Hoe ontwerp je onderwijs dat niet alleen aansluit bij de behoeften van vandaag, maar ook bij de uitdagingen van morgen?

Barend Last Derk Bransen
Dat doe je toch niet alleen?!
In Dat doe je toch niet alleen?! verkennen Barend Last en Derk Bransen hoe je onderwijs kunt ontwerpen vanuit het principe van gedeelde regulatie. Ze laten zien hoe samenwerking tussen docenten en studenten leidt tot leerprocessen die beter voorbereiden op de complexe, collaboratieve werkelijkheid van de 21e eeuw.
Boek bekijken
€ 39,95
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Je zal er maar werken - ‘Helpt organisaties te doorgronden en  ontwerpen’
Niels Cool
In "Je zal er maar werken - 'Helpt organisaties te doorgronden en ontwerpen'" worden parallellen zichtbaar tussen organisatieontwerp en onderwijsontwerp. Beide vereisen een systematische aanpak waarbij rekening gehouden wordt met de behoeften van alle betrokkenen en waarbij verschillende perspectieven geïntegreerd worden in een coherent geheel.

Conclusie: Onderwijsontwerp als fundament voor kwaliteit

Goed onderwijsontwerp vormt het fundament voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs. Door systematisch aandacht te besteden aan de afstemming tussen leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing, creëer je een leeromgeving waarin studenten optimaal kunnen groeien. Of het nu gaat om traditioneel klassikaal onderwijs, blended learning of volledig online onderwijs, de principes van effectief onderwijsontwerp blijven overeind. Door je te verdiepen in de theorie en praktijk van onderwijsontwerp, investeer je in de kwaliteit van je onderwijs en daarmee in de toekomst van je leerlingen of studenten.

Boeken over 'onderwijsontwerp' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'onderwijsontwerp'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden