Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Praten met reuzen

'Praten met reuzen' is de intrigerende titel van het derde boek van Belgisch bekendste communicatieadviseur Noël Slangen. Een boek met de veelbelovende ondertitel: 'Of hoe je met leiders werkt en communiceert'. Wie wil nou niet aanschuiven aan de directietafel? Aan de hand van aansprekende voorbeelden neemt hij u mee in de gedachten- en de meestal beperkte, gevoelswereld van leiders. Een verhelderend en lekker leesbaar boek. Interessant voor iedereen die meer wil begrijpen van zijn baas!

Chantal Verhoeven | 1 september 2010

'Praten met reuzen' leert je hoe je plan, boodschap of project kan doordringen tot reuzen'. Deze belofte op het achterplat van het boek 'Praten met reuzen' spreekt aan. Het woord reus is in dit boek synoniem aan leider. In deze pageturner geeft Noël Slangen praktische tips om allereerst reuzen te kunnen onderscheiden van dwergen op stelten. Schrijver en communicatieadviseur Slangen legt allereerst uit waaraan we leiders kunnen herkennen: het vermogen 1) om mensen mee te krijgen, 2) tegen de stroom in te gaan en 3) te verrassen met kennis en inzicht. In de daarop volgende hoofdstukken werkt hij telkens een bepaald aspect verder uit. Zoals de redenen waarom het zo leuk is om voor reuzen te werken. 'In de nabijheid van reuzen groei je.' De macht straalt van reuzen af en 'topmedewerkers van reuzen hebben meer impact' en zijn 'niet meer aangewezen op informatie uit de tweede of derde hand'. Andere hoofdstukken behandelen thema's als macht, een goed reuzengesprek en de hofhouding. Aan het einde van elk hoofdstuk is de kern in enkele alinea's samengevat. Hierdoor kun je het boek eenvoudig snel scannen. Jammer is dan wel dat je veel van de leuke anekdotes mist die Slangen gebruikt van leiders als Mahatma Gandhi, Richard Branson en Steve Jobs. Of het mooie voorbeeld van koningin Victoria van Engeland. Ze was de lange vergaderingen met haar ministers beu en liet daarom alle stoelen uit de zaal verwijderen. Voortaan werd er staand vergaderd en liep de vergadering niet meer uit. De schrijver benoemt veel voorkomende en herkenbare valkuilen en geeft aan hoe je ze vermijdt. Zoals de medewerker die de leider veel details voorschotelt en daardoor bij de reus het gevoel oproept van twijfel en zo het omgekeerde bereikt van zijn doel. Ook interessant is het hoofdstuk 'Vrij podium bij reuzen'. Daarin zijn de drie soorten presentaties beschreven die er volgens schrijver in de ogen van reuzen zijn. Presentaties die strategische beslissingen voorbereiden, informatie verstrekken op basis waarvan in de toekomst beslissingen genomen kunnen worden en die de stand van zaken presenteren. Deze presentatievormen worden in het hoofdstuk verder uitgewerkt. Een steeds terugkerend punt in het boek is dat je moet weten wat je wilt bereiken bij een reus. Het boek geeft veel handvatten hoe je dat kunt doen. Tot slot beantwoordt de schrijver vragen die iedereen die ooit voor een reus heeft gewerkt, herkent. Bijvoorbeeld: waarom krijgt mijn collega een opdracht binnen mijn domein? Waarom werd dit niet met mij besproken? Waarom kunnen nieuwelingen op meer krediet rekenen dan loyale soldaten die er al heel lang zijn? En die antwoorden kunnen u heel wat frustraties besparen!

Over Chantal Verhoeven
Chantal Verhoeven is werkzaam bij Primum Mobilé.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden