Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het grote boek van de creativiteit

George Parker is, naast schrijver ook illusionist. Illusionisten staan erom bekend dat ze je aandacht afleiden, zodat je niet ziet wat er in werkelijkheid gebeurt. Als je anders naar de wereld leert kijken, zul je creatiever zijn. Dat is het uitgangspunt van 'Het grote boek van de creativiteit'. Dit boek bestaat uit drie boeken, te weten: 'De Psychologie van de Aandacht' (boek 1), 'Het Handboek Creëren' (boek 2) en 'Het ABC van de Creativiteit' (boek 3).

Carla Verwijs | 5 februari 2008

Boek 1 gaat over aandacht en dat alles wat aandacht krijgt, gaat leven. Het gaat niet om 'wat' je ziet maar wat je 'erin' ziet. Dat schept namelijk mogelijkheden om met de werkelijkheid te spelen. Parker beschrijft drie graden van zekerheid, die bepalen hoe vast we zitten in de eigen waarneming: aanname, mening (overtuiging) en paradigma. De niveaus geven daarmee meteen aan hoe lastig het wordt om te veranderen. Het is niet zo ingewikkeld om een aanname aan te passen: dit vraagt weinig aanpassingsvermogen. Zodra we echter onze paradigma's willen veranderen, gooien we de basisregels omver waarop onze waarneming is gebaseerd. Dat kan ons tamelijk onzeker maken! Boek 2, 'Het Handboek Creëren', beschrijft het proces van creatie. De subtitel van het boek, 'Waar een wil is, ontstaat een weg', is op dit boek van toepassing. Het creatieproces begint met een Concrete, Herkenbare en Inspirerende doelstelling (een CHI-doelstelling). Dit is een verbeelding van de toekomst. Dat toekomstbeeld moet gaan leven, we moeten er een gevoel bij krijgen, zodat we duidelijk voor ons krijgen wat we willen bereiken. Het is opvallend dat Parker geen onderscheid maakt tussen privé-doelen of zakelijke doelen; de uitleg in het boek is op beide van toepassing. Een eenvoudige versie van de CHI-doelstelling, de zogenaamde Survival Versie, spreekt me aan. Hierbij haal je een kerndeel uit het toekomstbeeld, iets wat je direct in de huidige situatie kunt toepassen. Zo haal je het toekomstbeeld dichterbij en kun je meteen testen of het reëel is. Dit is eenvoudig genoeg om direct iets mee te gaan doen. Het tweede boek eindigt met veel technieken die de mogelijkheid bieden om te oefenen met wat beschreven is. In boek 3 staat de creatie van nieuwe ideeën centraal. We moeten de zo vertrouwde, bekende paden verlaten en nieuwe paden volgen om op nieuwe ideeën te komen. De bouwstenen voor nieuwe ideeën zijn: Associatief denken, Beeldend denken en de Chemie van het Combineren; ABC dus. Ook dit boek eindigt met talloze technieken en strategieën. 'Het grote boek van de creativiteit' is een ander boek dan ik had verwacht van een boek over creativiteit. Halverwege boek 2 was ik tamelijk teleurgesteld; ik denk bij creativiteit aan nieuwe ideeën, terwijl Parker naar mijn idee vooral het proces erna beschrijft (de realisatie). Dat creëren van nieuwe ideeën komt kort aan bod in het laatste boek, maar het nam mijn gevoel van teleurstelling niet geheel weg. Ik begrijp de volgorde van de boeken niet; je gaat toch eerst ideeën creëren en ze dan realiseren? Terugkijkend naar de inleiding, lees ik dat Parker uitlegt dat wat hem betreft creativiteit uit twee aspecten bestaat: 'scheppend vermogen' en 'vindingrijkheid'. Zijn uitgangspunt daarbij is, dat alles wat we denken en doen een creatieve invloed uitoefent op onszelf of op anderen. Het meest enthousiast ben ik, naast het principe van de Survival Versie, over de technieken en strategieën die aan het eind van de boeken 2 en 3 worden behandeld. Dit zijn er zo veel en ze zijn zo verschillend, dat er altijd iets tussen zit wat de lezer zal aanspreken om met de stof uit het hoofdstuk te oefenen.

Over Carla Verwijs

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden