Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De kracht van het verhaal

We houden allemaal van verhalen en vertellen ze, misschien niet altijd bewust, graag. Verhalen helpen ons bij het verkopen van onze producten of ideeën. Of, omgekeerd: het geheim van verkopen is het vertellen van een goed verhaal. 'Elk leider is een groot verteller' is een citaat dat we lezen in 'De kracht van het verhaal', geschreven door Richard Maxwell en Robert Dickman.

Carla Verwijs | 5 juni 2008

Om te zorgen dat ons verhaal voortaan ook overtuigend overkomt, moet het voldoen aan vijf basiskenmerken. Allereerst is de passie waarmee we het verhaal vertellen belangrijk. We hebben een held nodig die ons door het verhaal leidt, een tegenstander of obstakel die de held moet overwinnen en het moment van inzicht dat nodig is om tot een overwinning te komen. Het laatste element is de transformatie van de held die voortkomt uit deze overwinning. Een verhaal hoeft niet per se lang te zijn en ook niet noodzakelijkerwijs verbaal. Wel is het zo dat het juiste verhaal op het juiste moment ons helpt om de wereld te vormen en beheersen. Alleen een verhaal waar je in gelooft, kun je met passie vertellen. Iets wat je bijvoorbeeld zelf hebt meegemaakt, een herinnering of een ervaring. Zo'n persoonlijk verhaal is authentiek en dat merkt het publiek meteen. Verhalen zijn feiten verpakt in emotie. Zonder emotie zijn feiten droog en zal het publiek ze niet onthouden. De held bepaalt het perspectief van ons verhaal, deze moet zorgvuldig worden gekozen. Dokter House, van de gelijknamige serie, is een held, ook al voldoet hij niet aan het stereotypische beeld. Het obstakel waartegen hij vecht, een veelal dodelijke ziekte, is echter vele malen erger dan zijn persoonlijkheid en daarom kunnen we hem zijn vreselijke gedrag vergeven. Het gevecht tegen een obstakel is een emotioneel proces en maakt dat het publiek zich achter je schaart in het gevecht. Goede verhalen bieden een gemeenschappelijke basis; geven een 'wij-gevoel'. Ze zijn gemakkelijk te delen en versterken de moraal. Zo verspreidt het Ritz, de hotelketen, onder medewerkers zogenaamde 'wauw!-verhalen'. Dit zijn verhalen van eigen medewerkers die iets speciaals voor klanten hebben gedaan om het hen naar de zin te maken. Deze verhalen zijn een voorbeeld waar het bij het Ritz om draait (de klant is koning) en leiden tot andere verhalen. Dit versterkt bovendien de band tussen medewerkers. De zogenaamde 'vertelruimte' moeten we in brede zin zien. Het is een ruimte die stimuleert tot vertellen en kan daarom ook een bijzondere winkel of museum zijn. We zien momenteel op internet veel verhalen verschijnen, zoals in Facebook waarin veel jongeren hun ervaringen vertellen. 'De kracht van het verhaal' doet mij erg denken aan een ander boek, namelijk 'De plakfactor' van de broers Chip en Dan Heath. 'De plakfactor' gaat over hoe ideeën te laten beklijven. Een idee in verhaalvorm vertellen, is daar een kenmerk van. De opbouw van beide boeken is hetzelfde: in elk hoofdstuk wordt een kenmerk uitgewerkt en toegelicht aan de hand van veel (Amerikaanse) voorbeelden. De auteurs zijn echte vertellers, wat je merkt aan de spreektaal van het boek. 'De kracht van het verhaal' is niet alleen geschikt voor communicatie- of marketingadviseurs. Iedereen die wel eens een presentatie houdt of ideeën overtuigend probeert voor te leggen aan het management, kan gebruikmaken van de kracht van het verhaal.

Over Carla Verwijs

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden