Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ondernemen met bezieling

Wat een leuk boek om te lezen is 'Ondernemen met bezieling' van Simone Nijboer! Als je er mee begint, lees je het ook in een adem uit. Het is geen omvangrijk boek, maar de wijze van schrijven en de inhoud zijn heel beeldend en spreken aan. Voor elke beginnende ondernemer of reflecterende ondernemer zitten er herkenbare onderdelen in.

Dick Bos | 14 januari 2013 | 4-5 minuten leestijd

Toen ik gisterenmorgen het boek in mijn tas stopte om het onderweg, in de trein, te gaan lezen kon ik niet vermoeden dat ik het dezelfde avond al helemaal uit zou hebben. Op zich is dat ook niet zo verbazend omdat het boek, waar het de omvang betreft, uit zo'n 126 bladzijden bestaat. Maar het kwam meer door de boeiende schrijfstijl en de herkenbare onderdelen die aan de orde komen.

Op een prettige wijze leidt Simone Nijboer je langs de hobbels en kuilen (de angsten en onzekerheden) waar je als startende of reflecterende ondernemer langs kunt komen of gekomen bent. Voor mij persoonlijk waren het momenten van herkenning als het gaat om het maken van de definitieve keuze om een bedrijf te starten, of de vraag die je aan jezelf stelt 'Wat maakt mij zo uniek dat een ander diensten van mij af zou willen nemen?' Er is niets eenvoudigers dan in je comfort-zone te blijven zitten, bijvoorbeeld als ambtenaar of betaalde werknemer en het dagelijkse werk op je af te zien komen.

Als ondernemer wordt er meer van je gevraagd, je zult er zelf op af moeten gaan - het pad 'hoe eng ook' van de acquisitie - om werk binnen te halen. Eigenlijk het simpele feit dat er brood op de plank moet komen.

In het boek zitten een paar karakteristieke zinnen die ik graag wil aanhalen. Eén daarvan is te vinden op bladzijde 24 waar staat: 'Het opbouwen van een bedrijf begint bij het onderzoeken van je inspiratie.' Als je dat weet, ligt er een gedegen fundament onder je onderneming en kun je bevlogen over je onderneming spreken. Het ligt namelijk dicht bij je. Vertaal dat naar een businessplan en je hebt de blauwdruk voor je bedrijf. Het boek leert je ook uit te gaan van je eigen kunnen. Je bent uniek en gebruik die uniciteit dan ook zonder de indruk te willen wekken dat je alwetend bent. Gaandeweg zul je nog veel bijleren. Vlucht in ieder geval niet in nog een nieuwe opleiding die je verder moet toerusten. Dat zou een teken kunnen zijn dat je nog steeds aan je eigen kunnen twijfelt. In het boek loopt Simone Nijboer de acht aspecten (met bijbehorende motto's) van de/haar ondernemerscircel af: inspiratie, afbakening, visie, aanbod, verbinding, verkoop, productiviteit en herbronning. Enkele wil ik hier graag toelichten.

Als het bijvoorbeeld gaat over afbakening, is het belangrijk dat je je concentreert op het product of de dienst die je wilt gaan leveren of aanbieden. Het is vooral van belang dat je aan potentiële klanten aan kunt geven waar jij expliciet goed in bent, om te voorkomen dat hij door de bomen het bos niet meer ziet. De keuze voor een groep die jou als ondernemer op het lijf geschreven is, maakt voor jou in de afbakening ook het werken leuker en effectiever.

Een niche in de markt kiezen is raadzaam en spannend (hoewel je daarmee ook andere potentiële klanten uitsluit) vooral omdat je daarbinnen in je 'kracht' bent. Het kan goed zijn dat er ook andere ondernemers zich binnen deze niche bewegen, maar dat hoeft niet af te schrikken omdat jouw uniciteit dan het onderscheidend vermogen is. De ultieme test of je goed zit met je onderneming is volgens de auteur de 'glazige-ogentest'. Ergo gaan de ogen van je gesprekspartner schitteren als hij je verhaal hoort over je bedrijf of haakt hij af en worden zijn ogen 'glazig' bij het verhaal. Een ander aandachtpunt is de waakzaamheid die je moet betrachten als je in gesprek bent met een mogelijke klant. Luister naar zijn vraag en maak deze expliciet zonder al direct in oplossingssferen te denken of die uit te spreken. Als dat laatste gebeurt, heeft de klant zijn oplossing gratis binnen en loop jij je inkomsten mis.

Zoek dus naar de verbinding met de klant, ontmoet hem waar hij op dat moment staat, midden in zijn probleem, zijn onvermogen en zijn pijn. Onthoud je daarbij van het jargon van een hulpverlener of deskundige, die scheppen juist een afstand. Naar mijn mening is het laatste beschreven aspect herbronning in het boek een krachtig element in het jachtige leven van een ondernemer. Het is belangrijk 'Om welbewust stil te staan en dankbaar te zijn voor alles wat er is, dat schept ruimte. In die ruimte kan nieuwe inspiratie stromen, waarmee een nieuwe rondgang door de ondernemerscircel kan beginnen.'

Het boek van Simone Nijboer is een prettig geschreven boek vol met herkenbare situaties die je aan het denken zetten. Een boek dat naar mijn mening sterk aanbevolen moet worden aan startende ondernemers en bestaande ondernemers die hun kwaliteiten willen verbeteren en of een moment zoeken om te reflecteren.

Over Dick Bos

Dick Bos (1958) studeerde onder andere Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bedrijfskunde aan de NCOI Business School (MBA). Daarnaast voltooide hij naast tal van managementcursussen de opleiding tot gecertificeerd compliance officer bij het NIBE-SVV. Hij is nu werkzaam bij Rijkswaterstaat.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden