OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 9 van 194 resultaten
recensie
Algemeen management
3 december 2008
Carla Verwijs
3-4 minuten leestijd
Hoe is het in het Nederlands bedrijfsleven met creativiteit gesteld? Hoger dan een magere 6+ komt de score niet, blijkt uit een onderzoek uitgevoerd onder de lezers van Het Financieele Dagblad. Peter ten Hoopen en Marleen Janssen Groesbeek beschreven dit onderzoek in 'Oh, wat zijn we creatief!' De titel klinkt cynisch, maar een 6+ is ook niet echt iets om trots op te zijn.
recensie
Werk en loopbaan
20 oktober 2008
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
De leeftijd van dertig lijkt het moment waarop veel grote keuzemomenten samenvallen. Dertigers moeten beslissen over hun carrière, relatie, trouwen, huis kopen, kinderen en wat al niet meer. Daarbij zijn tegenwoordig de keuzemogelijkheden zo groot, dat ze niet meer weten wat ze moeten kiezen. Je kunt het een luxeprobleem noemen. Feit is dat veel hoog opgeleide dertigers hier last van hebben, aldus Nienke Wijnants in 'Het dertigersdilemma'.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
5 september 2008
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Lisa is wat je noemt een echt talent. Iedereen die haar op de atletiekbaan rondjes ziet rennen, is het eens: daar loopt een potentiële kampioene. Ze is nog jong, dus met goede training en begeleiding moet ze een eind kunnen komen. Haar dagen gaan nu op aan loopscholing, snelheids- en krachttraining, zodat ze zal excelleren op haar onderdeel, de 400 meter. Geen mens die er aan denkt Lisa een kogel of discus in handen te geven, om die onderdelen te trainen waar ze niet goed in is. Toch gebeurt iets dergelijks vaak wel in het onderwijs of bedrijfstraining. Deze is er veelal op gericht onze leemtes aan te vullen.
recensie
Algemeen management
27 augustus 2008
Carla Verwijs
We wisten natuurlijk altijd al dat emoties een rol spelen bij management, maar nu mag er ook openlijk over gesproken worden. Een manager mag tegenwoordig emoties tonen. Niet te veel natuurlijk, hij of zij blijft tot slot van rekening een manager. Een verschuiving van aandacht voor ratio naar emoties vraagt om een andere managementaanpak. In hun boek 'Emoties in bedrijf' beschrijven Willem Verhoeven en Huib Verhage wat emoties zijn, wat ze betekenen voor het gedrag van mensen in organisaties en hoe we als manager deze emoties en bijbehorend gedrag kunnen managen.
recensie
Internet en social media
30 juli 2008
Carla Verwijs
Het voordeel van online kopen, via een webwinkel, was mij jaren geleden al vrij snel duidelijk. Niet gebonden aan sluitingstijden van de 'gewone' winkel, van achter de computer, kopje koffie erbij... ideaal. En ik ben niet de enige, steeds meer mensen kopen online via een webwinkel. Een bekend voorbeeld is de site waar u deze recensie leest, Managementboek.nl. Er is in de loop der jaren wel een en ander veranderd aan deze winkelsites. De eerste keer dat ik mijn vakantie online boekte (1996), heb ik voor de zekerheid ook maar naar de reisorganisatie gebeld. De dame aan de andere kant van de lijn schoot lichtelijk in paniek - er was waarschijnlijk niet op gerekend dat iemand via internet een reis zou (durven) boeken-, om vervolgens al mijn gegevens nog eens in te voeren. Zoiets is nu ondenkbaar geworden.
recensie
Internet en social media
30 juli 2008
Carla Verwijs
Het voordeel van online kopen, via een webwinkel, was mij jaren geleden al vrij snel duidelijk. Niet gebonden aan sluitingstijden van de 'gewone' winkel, van achter de computer, kopje koffie erbij... ideaal. En ik ben niet de enige, steeds meer mensen kopen online via een webwinkel. Een bekend voorbeeld is de site waar u deze recensie leest, Managementboek.nl. Er is in de loop der jaren wel een en ander veranderd aan deze winkelsites. De eerste keer dat ik mijn vakantie online boekte (1996), heb ik voor de zekerheid ook maar naar de reisorganisatie gebeld. De dame aan de andere kant van de lijn schoot lichtelijk in paniek - er was waarschijnlijk niet op gerekend dat iemand via internet een reis zou (durven) boeken-, om vervolgens al mijn gegevens nog eens in te voeren. Zoiets is nu ondenkbaar geworden.
recensie
Algemeen management
21 juli 2008
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Als kennis tegenwoordig de belangrijkste productiefactor van bedrijven is geworden, dan zijn de meeste managers kennismanagers geworden. Deze redenering heb ik niet zelf verzonnen, maar haal ik uit de inleiding van 'Praktijkgericht kennismanagement', een boek geschreven onder redactie van Donald Ropes en Christiaan Stam. Het geeft aan dat de competenties van de moderne manager veel aspecten van kennismanagement bevatten.
recensie
Algemeen management
1 juli 2008
Carla Verwijs
De recensie van 'Eat that frog', het boek van Brian Tracy, ligt al veel te lang op afronding te wachten. Ik pak het boekje op, lees het door, blader nog eens in het boek en ga weer iets anders doen. Iets dat makkelijker is, maar wat minder voldoening geeft dan de afronding van deze recensie. Dit is nou net waar 'Eat that frog' om draait: we moeten ons uitstelgedrag aanpassen en die taken waar we zo tegenop zien meteen aanpakken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
6 juni 2008
Carla Verwijs
1-2 minuten leestijd
'Wat een origineel boek', was mijn eerste gedachte bij het doorbladeren van 'Wat je ook denkt, keer het om' van Paul Arden. Ik zag veel foto's, tekeningen, korte stukken tekst en het gebruik van verschillende lettertypes viel op. Met dit boek wil Arden ons prikkelen en aan het denken zetten, om tot meer creativiteit te komen. Soms is de inhoud grappig, veelal schuilt er een wijsheid in de teksten. Misschien zijn we het met Arden eens, misschien niet. Prikkelend is hij zeker.
recensie
Reclame en verkoop
5 juni 2008
Carla Verwijs
We houden allemaal van verhalen en vertellen ze, misschien niet altijd bewust, graag. Verhalen helpen ons bij het verkopen van onze producten of ideeën. Of, omgekeerd: het geheim van verkopen is het vertellen van een goed verhaal. 'Elk leider is een groot verteller' is een citaat dat we lezen in 'De kracht van het verhaal', geschreven door Richard Maxwell en Robert Dickman.
recensie
Organisatiekunde
28 mei 2008
Carla Verwijs
3-4 minuten leestijd
In het voorwoord van 'Creativiteit en innovatie' lees ik dat Fons Trompenaars met dit boek een gat wil vullen tussen boeken die beschrijven hoe mensen creatiever worden en boeken die bedrijven helpen een innovatieve cultuur te creëren. Een boek dat de onderwerpen creativiteit en innovatie integreert, ontbreekt. Trompenaars, die ik al kende van zijn boek 'Business en cultuur', wil met dit boek dat gat dichten. Zelf denk ik dat Trompenaars vooral zijn eigen oude wijn in nieuwe vaten heeft gegoten.
recensie
Marketing
16 april 2008
Carla Verwijs
3-4 minuten leestijd
In 2006 kwam het boek 'Generatie Einstein' uit en iedereen sprak erover. Een boek dat 'de jeugd van tegenwoordig' serieus neemt en zelfs uitermate positief benadert ('Slimmer, sneller, socialer', aldus de ondertitel).
recensie
Projectmanagement
27 februari 2008
Carla Verwijs
Een vis als hoofdrolspeler in een boek over projectmanagement, het moet niet gekker worden! Het is dan ook niet zomaar een vis, maar eentje die de stresstoestand van zijn eigenaar weerspiegelt door van kleur te veranderen. Hoe mooier de MiniMood (de vis) van kleur is, hoe beter het met zijn baas gaat. De eigenaar van een grauwgekleurde MiniMood moet zich toch wel ernstig zorgen gaan maken. In Japan is de MiniMood-vis een ware rage en winkelketen ASTRA staat te popelen als eerste het bijzondere visje in Nederland te verkopen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 februari 2008
Carla Verwijs
De recensie van 'Eat that frog', het boek van Brian Tracy, ligt al veel te lang op afronding te wachten. Ik pak het boekje op, lees het door, blader nog eens in het boek en ga weer iets anders doen. Iets dat makkelijker is, maar wat minder voldoening geeft dan de afronding van deze recensie. Dit is nou net waar 'Eat that frog' om draait: we moeten ons uitstelgedrag aanpassen en die taken waar we zo tegenop zien meteen aanpakken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
5 februari 2008
Carla Verwijs
George Parker is, naast schrijver ook illusionist. Illusionisten staan erom bekend dat ze je aandacht afleiden, zodat je niet ziet wat er in werkelijkheid gebeurt. Als je anders naar de wereld leert kijken, zul je creatiever zijn. Dat is het uitgangspunt van 'Het grote boek van de creativiteit'. Dit boek bestaat uit drie boeken, te weten: 'De Psychologie van de Aandacht' (boek 1), 'Het Handboek Creëren' (boek 2) en 'Het ABC van de Creativiteit' (boek 3).
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 december 2007
Carla Verwijs
3-4 minuten leestijd
Soms krijg je een boek in handen dat je zo enthousiast maakt dat je meteen aan de slag wilt. 'Brainstormen, het ultieme handboek' van Koen de Vos is zo'n boek. Ik wil brainstormen, en wel nu meteen! Gelukkig kan ik ook met mezelf gaan brainstormen, zo lees ik.
recensie
Strategisch management
22 oktober 2007
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Creativiteit vormt de basis voor innovatie in een organisatie. We doen er echter vaak weinig aan om creativiteit te stimuleren en te benutten. In zijn boek 'Concurreren met creativiteit' beschrijft Jeff Gaspersz hoe we hier verandering in kunnen brengen. 'Creativiteit is het proces waardoor ideeën ontstaan,' zo luidt de definitie van Gaspersz, en zonder ideeën geen innovatie. Ideeën zijn het goud in de organisatie, maar wie delft dat goud? Dit boek heeft als doel van u een goedzoeker te maken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 oktober 2007
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Wat maakt dat sommige mensen interessante gesprekspartners zijn? Waar we graag mee praten en die een indruk achterlaten? Het heeft niets met uiterlijk of kleding te maken, de aspecten waar we vaak zoveel aandacht aan besteden, zo stelt Edward De Bono in zijn boek 'Gym voor je geest'. We hebben hier te maken met sprankelende persoonlijkheden, ofwel mensen met een aantrekkelijke geest. Niet iedereen heeft het in zich fotomodel te worden, maar aantrekkelijk(er) van geest kunnen we allemaal worden. Het boek van De Bono helpt je geest te verfraaien.
recensie
Verandermanagement
14 september 2007
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
'Wij willen een financiële Senseo.' Deze opdracht krijgt de net opgerichte innovatieafdeling 'Venturing' van de directie van ING Retail NL mee. Een klapper dus, dat is waar de groep naar op zoek gaat. Geen klein succes, maar een grote incrementele verandering. Bovendien luidt de stelling van de afdeling: een innovatie is pas een innovatie als de klant er wat van merkt. Een geïmplementeerde innovatie dus. Geen gemakkelijke opgave voor de nieuwe afdeling. De ervaringen zijn opgetekend in het boek 'Ideeën genoeg. Slagvaardig innoveren in de dienstverlening' van Wichert van Engelen.
recensie
Internet en social media
14 augustus 2007
Carla Verwijs
Jenny Preece ken ik als auteur van een aantal goede boeken over 'usability' en 'user-interface design'. Het verbaasde me dan ook te zien dat zij een boek had geschreven over 'online communities', en nog meer dat ze in dat boek schrijft dat ze al vanaf 1996 doceert over dit onderwerp. Hoe kan me dat zijn ontgaan?! In elk geval had ik met het uitkomen van de herdruk van haar Engelstalige boek 'Online Communities' de kans te lezen hoe Preece tegen dit onderwerp aankijkt. Vanuit haar achtergrond is het dan weer niet verbazingwekkend dat dit boek geschreven is voor ontwerpers van 'communities' en verder voor iedereen die in dit onderwerp is geïnteresseerd.