OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 8 van 194 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
8 maart 2010
Carla Verwijs
We denken vaak dat we alles tegelijk kunnen. Terwijl we aan de telefoon hangen met een klant, typen we het mailtje af voor een collega. Dat is namelijk wel zo efficiënt. In 'Multitasken bestaat niet' laat Dave Crenshaw ons zien dat het omgekeerde waar is. Een dun, klein boekje geschreven in de vorm van een businessfabel. Met een Blackberry op de voorkant, als symbool voor de hulpmiddelen die multitasken mogelijk maken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
8 maart 2010
Carla Verwijs
We denken vaak dat we alles tegelijk kunnen. Terwijl we aan de telefoon hangen met een klant, typen we het mailtje af voor een collega. Dat is namelijk wel zo efficiënt. In 'Multitasken bestaat niet' laat Dave Crenshaw ons zien dat het omgekeerde waar is. Een dun, klein boekje geschreven in de vorm van een businessfabel. Met een Blackberry op de voorkant, als symbool voor de hulpmiddelen die multitasken mogelijk maken.
recensie
Algemeen management
10 februari 2010
Carla Verwijs
Malcolm Gladwell kennen we van de boeken 'Uitblinkers', 'Intuïtie' en 'Het beslissende moment'. Een echte verhalenverteller die er van houdt vragen uit te pluizen aan de hand van anekdotes, onderzoeken, feitjes en interviews. Naast de genoemde boeken schrijft Gladwell columns in The New Yorker. Een selectie van die columns is verzameld in 'Wat de hond zag'. De titel legt Gladwell als volgt uit: hij wil graag weten wat er in een hond omgaat als deze agressief is: hoe ziet de hond zijn omgeving? Zo ook met de mens: wat gaat er in zijn hoofd om? Gladwell vindt topmensen, de genieën van deze wereld, niet zo interessant; echt interessante verhalen komen van de 'bescheiden genieën'.
recensie
Algemeen management
10 februari 2010
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Malcolm Gladwell kennen we van de boeken 'Uitblinkers', 'Intuïtie' en 'Het beslissende moment'. Een echte verhalenverteller die er van houdt vragen uit te pluizen aan de hand van anekdotes, onderzoeken, feitjes en interviews. Naast de genoemde boeken schrijft Gladwell columns in The New Yorker. Een selectie van die columns is verzameld in 'Wat de hond zag'. De titel legt Gladwell als volgt uit: hij wil graag weten wat er in een hond omgaat als deze agressief is: hoe ziet de hond zijn omgeving? Zo ook met de mens: wat gaat er in zijn hoofd om? Gladwell vindt topmensen, de genieën van deze wereld, niet zo interessant; echt interessante verhalen komen van de 'bescheiden genieën'.
recensie
Algemeen management
25 januari 2010
Carla Verwijs
In de loop van de jaren heb ik heel wat over kennismanagement gelezen. Echt nieuwe ideeën kom ik daarom niet veel meer tegen. Verhalen uit de praktijk daarentegen blijven boeien. Ze laten vaak zien dat het niet zo eenvoudig is om kennismanagement succesvol in te voeren. Ook laten ze zien dat elke organisatie weer anders is en om een andere aanpak en initiatieven vraagt. Je kunt successen uit de praktijk dus meestal niet een-twee-drie invoeren in de eigen organisatie, maar ze vormen wel een geweldige bron van inspiratie. '15 Praktijkverhalen over kennismanagement' van Daphne Depassé en Erwin la Roi zijn dus vijftien inspiratiebronnen voor kennismanagers.
recensie
Algemeen management
21 december 2009
Carla Verwijs
Kun je innoveren zónder creativiteit, was mijn eerste reactie op de titel 'Innoveren met creativiteit' van Marion Debruyne. Deze vraag deed me realiseren dat ik een definitie van innoveren hanteer waarbij de twee begrippen nauw verbonden zijn. Ik was benieuwd wat Marion Debruyne hierover te zeggen heeft, zeker gezien het feit dat dit boek een 'praktijkboek' wordt genoemd. Dit boek is een in een serie van vier praktijkboeken gebaseerd op onderzoek van Flanders District of Creativity Kenniscentrum van de Vlerick Leuven Gent Management School. Met dit boek, nog geen 130 pagina's en herkenbaar aan de witte kaft, wordt academisch onderzoek omgezet in praktische tips.
recensie
Leiderschap
11 november 2009
Carla Verwijs
Leiders zijn anders. Leiders spreken niet om informatie over te dragen, maar om te inspireren of te beïnvloeden. Daarom hebben leiders geen PowerPoint nodig, zo stelt Christopher Witt in 'Echte leiders gebruiken geen PowerPoint'. Met dit boek geeft hij tips en veel voorbeelden om de aandacht op uzelf gericht te krijgen tijdens een presentatie, in plaats van op de slides. Een troost voor PowerPointverslaafden is dat Witt schrijft dat u PowerPoint mag gebruiken, maar alléén in die gevallen dat het van u wordt verlangd.
recensie
Algemeen management
7 oktober 2009
Carla Verwijs
Een kookboek over kennismanagement vol recepten, zo las ik de titel van 'KM Kookboek - Recepten voor kennismanagement' van Daan van der Weele en Yuri de Lugt. Recepten volgen typisch een vaste structuur, van een lijst met ingrediënten via een stap voor stap kookproces tot het gewenste gerecht. Ik had mijn twijfels hoe het concept 'recept' van toepassing kan zijn op kennismanagement, dus ik was wel benieuwd hoe Van der Weele en De Lugt dit aanpakken.
recensie
Organisatiekunde
12 augustus 2009
Carla Verwijs
3-4 minuten leestijd
Hoe kan het gebeuren dat een goedlopend bedrijf onderuit gaat, tot faillisement of overname aan toe? Dat is de vraag die een workshopdeelnemer aan Jim Collins stelde toen een reeks giganten als dominostenen begon om te vallen. Wat begon als een idee voor een artikel, werd een nieuw boek van de schrijver die we kennen van 'Built to last' en 'Good to great': 'How the mighty fall'
recensie
Psychologie
29 juli 2009
Carla Verwijs
3-4 minuten leestijd
Bent u programmeur, advocaat of controller? En u dacht dat uw kennis en vaardigheden essentieel zijn in deze samenleving? Wen er maar vast aan: uw glorieuze dagen zijn voorbij. In de toekomst zijn het de mensen die hun rechterhersenhelft gebruiken die het gaan maken; de creatievelingen onder ons. Tenminste, dat is de boodschap van Daniel Pink in 'Een compleet nieuw brein'.
recensie
Algemeen management
22 juli 2009
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Het is opvallend hoeveel kinderboeken succesvol zijn onder volwassenen. Kijk naar de Harry Potter-reeks die meer afnemers kent onder 'ouderen' dan onder de beoogde doelgroep. En zo is er ook 'Problemen oplossen 101', geschreven door Ken Watanabe. Een boek bedoeld om kinderen te leren problemen op te lossen, maar ongekend populair bij hun ouders. Waarom is zo'n kinderboek een succes bij volwassenen, vraagt u zich mogelijk af. De kinderlijke eenvoud waarmee Watanabe uitlegt hoe u een doel bereikt door problemen op te lossen, zal veel mensen aanspreken.
recensie
Communicatie en media
7 juli 2009
Carla Verwijs
In de toekomst hebben we allemaal een alter ego op het web, dat net als wij kennis vergaart, leert en redeneert. Het web is trouwens overal aanwezig en verwerking van informatie gaat door alledaagse dingen en activiteiten. Als we een kamer binnenkomen, passen licht en temperatuur zich aan onze activiteit. Of we nu op de bank gaan zitten met een boek, of in de keuken gaan koken, het licht is altijd perfect daar waar we het nodig hebben. Sciencefiction of werkelijkheid? Misschien is het nu nog sciencefiction, maar in 'Me the Media' van Jaap Bloem, Menno van Doorn en Sander Duivestein kunt u lezen dat veel science fictie inmiddels werkelijkheid is geworden.
recensie
Communicatie en media
3 juni 2009
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Genoot u vroeger ook zo van de verhalen die uw grootvader vertelde? Of herinnert u zich Jochem de Bruin in het Rabobank-spotje, die in duidelijke termen vertelt waar de Rabobank voor staat? Zijn internationale collega's vinden het in het begin uiterst amusant, maar langzaamaan wordt hun spot door respect vervangen. Verhalen boeien, ook in de bedrijfscontext en dat is iets wat feiten en cijfers niet kunnen. In 'Corporate stories' van Astrid Schutte en Theo Hendriks leest u wat verhalen kunnen betekenen voor uw bedrijf en hoe u er zelf een kunt creëren.
recensie
IT-management / ICT
6 april 2009
Carla Verwijs
Steeds vaker wordt gesproken over ICT business alignment, of het op een lijn brengen van bedrijfsdoelen en ICT. De informatieanalist speelt een belangrijke rol in de eerste fase van het alignmentproces, namelijk in het bepalen van de haalbaarheid van de voorgestelde verandering. In 'Informatieanalyse' behandelen Wiel Pollaert en Kees Ruigrok de instrumenten die de informatieanalist bij zijn of haar werk nodig heeft.
recensie
Psychologie
27 maart 2009
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
In 'Uitblinkers' staan succesvolle mensen centraal. We horen graag verhalen van mensen die het gemaakt hebben. Vooral mensen die zichzelf tot de top hebben opgewerkt, 'vanuit het niets', zonder bijvoorbeeld de hulp van rijke ouders. Malcolm Gladwell bewijst in 'Uitblinkers' dat deze succesvolle mensen wel degelijk geprofiteerd hebben van de kansen die hun als het ware voor de voeten zijn geworpen. 'Vanuit het niets' bestaat dus niet. Er zijn aanwijzingen te vinden in de achtergrond, tijdperk van geboorte, ras van de succesvolle persoon die het succes verklaren.
recensie
Strategisch management
16 maart 2009
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Medewerkers zijn de sleutel voor succes van het bedrijf van de 21ste eeuw. De relatieve waarde van immateriële activa (kennis, relaties, reputatie) is groter geworden dan die van materiële activa (arbeid, kapitaal). Het aanwezige talent moet dan ook veel beter worden benut dan nu het geval is. Dat is de conclusie van jarenlang onderzoek van Lowell Bryan en Claudia Joyce, medewerkers van McKinsey & Company. In 'Talent aan zet' bieden ze organisaties handvatten voor de herinrichting van de organisatie om het denkvermogen te mobiliseren.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 februari 2009
Carla Verwijs
Nadat u uw sterke punten, of beter gezegd uw talenten, heeft gevonden met 'Ontdek je sterke punten' van Marcus Buckingham, wilt u misschien weten hoe u hiermee aan de slag kunt. Dat kunt u lezen in zijn 'Go put your strengths to work'. Deze twee boeken van Buckingham lijken elkaar op te volgen, maar zijn ook heel goed los van elkaar te lezen. De principes uit het eerste boek worden namelijk herhaald in de beginhoofdstukken van het tweede boek.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
27 januari 2009
Carla Verwijs
Nadat u uw sterke punten, of beter gezegd uw talenten, heeft gevonden met 'Ontdek je sterke punten' van Marcus Buckingham, wilt u misschien weten hoe u hiermee aan de slag kunt. Dat kunt u lezen in zijn 'Ga met je sterke punten aan de slag!'. Deze twee boeken van Buckingham lijken elkaar op te volgen, maar zijn ook heel goed los van elkaar te lezen. De principes uit het eerste boek worden namelijk herhaald in de beginhoofdstukken van het tweede boek.
recensie
IT-management / ICT
6 januari 2009
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Laatst was uitgebreid in het nieuws te lezen dat veel ICT-projecten van de overheid tot niets leiden en alleen maar geld kosten. Een oplossing voor dit probleem is nu gezocht in het aanstellen van Chief Information Officers (CIO) die op de projecten toezien. Het is maar één voorbeeld van de rol die informatiemanagers tegenwoordig spelen in onze maatschappij. 'Informatiemanagement', geschreven door Rolf Bruins en Bert Pinkster, geeft een introductie in het vakgebied informatiemanagement. Het boek is in eerste instantie bedoeld voor studenten. Maar iedereen die meer wil weten over dit gebied, krijgt hiermee een uitgebreid overzicht.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 december 2008
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Heeft u last van een leeg, onbestemd gevoel? U heeft alles bereikt: een succesvolle baan, geld, mooie auto en toch heeft u het gevoel iets te missen? Misschien heeft u dan behoefte om de regels van het spelletje te leren: het spel van een gelukkig leven. In 'De regels van het spelletje' beschrijft Eelco Smit een methode naar een gelukkig leven in drie stappen: inzicht, actie en oogsten.