OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 5 van 194 resultaten
recensie
Reclame en verkoop
23 juni 2015
Carla Verwijs
Wat heeft u laatst nog voor uw klanten gedaan? Iets wat u altijd al doet, of heeft u echt iets onderscheidends gedaan? Iets onverwachts, iets extra’s wat ze nog lang zullen onthouden? Of misschien vindt u dat teveel moeite, want uw klanten komen toch wel weer. Als u ‘Human2Human: De Nieuwe Klantrelatie’ van Daniëlle de Jonge heeft gelezen, komt u waarschijnlijk nog terug op die laatste gedachte.
recensie
Verandermanagement
5 juni 2015
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Zoveel boeken refereren naar Steve Jobs, waarin hij wordt beschreven als anders denkend, innovatief, strateeg, rebel en nog veel meer. Veel mensen kijken naar Jobs op als hun grote voorbeeld. De harde werkelijkheid is dat we nooit zoals hem zullen zijn. Als u een baanbreker was geweest, à la Jobs, had u het nu wel geweten. Door ‘baan breken’ op te vatten als ruimte maken, geeft dat mogelijkheden waar u wél wat in kunt bereiken en kunt u ruimte maken voor vernieuwing in uw organisatie.
recensie
Werk en loopbaan
29 april 2015
Carla Verwijs
Het boek ‘Wie heeft mijn werkplek gepikt’ heb ik gelezen tijdens een paar treinritten Delft-Amsterdam en deze recensie heb ik geschreven aan de eettafel, vanachter mijn laptop, met een grote kop koffie. Dit is het nieuwe werken: elke locatie is een potentiële werkplek en ik bepaal zelf wanneer ik wat doe. Zolang het resultaat (een recensie) maar bij Managementboek komt voor publicatie.
recensie
Verandermanagement
15 april 2015
Carla Verwijs
Over het uiterlijk van ‘Verandering van spijs’ van Anneke Veenendaal – De Kort kan ik kort zijn: wat een mooi boek! Een uitdagende coverfoto en kleuren die ervan afknallen. Een echt salontafelboek. De vraag is natuurlijk: heeft zo’n mooi boek ook inhoudelijk iets te bieden? Het antwoord op die vraag kan kort en krachtig met een ‘Jazeker!’ worden beantwoord.
recensie
Algemeen management
5 februari 2015
Carla Verwijs
Een topteam is als een groep muzikanten, dat samen speelt en het muziekspel op elkaar afstemt. Niet zo zeer als een orkest met een leidend dirigent, maar eerder als een jamsessie zoals jazzmuzikanten dat kennen. Richard de Hoop vertaalt de muziekwereld naar het bedrijfsleven en beschrijft levendig in ‘Topteams zijn toekomstmakers’ hoe u met de juiste teamsamenstelling een virtuoos topteam creëert.
recensie
IT-management / ICT
16 januari 2015
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Door sociale media en het internet zijn klanten steeds beter met elkaar verbonden en daardoor vormen ze machtige belangengroepen. Bedrijven lopen achter op deze realiteit: staan vaak ver van de klanten af, zijn traag met reageren en lopen daardoor kans op reputatieverlies. Dave Gray beschrijft in ‘De Connected Company’, dat hij heeft geschreven samen met Thomas vander Wal, een genetwerkt type bedrijf, dat flexibeler kan reageren op de continu veranderende omgeving en wensen van klanten.
recensie
Organisatiekunde
16 januari 2015
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Door sociale media en het internet zijn klanten steeds beter met elkaar verbonden en daardoor vormen ze machtige belangengroepen. Bedrijven lopen achter op deze realiteit: staan vaak ver van de klanten af, zijn traag met reageren en lopen daardoor kans op reputatieverlies. Dave Gray beschrijft in ‘De Connected Company’, dat hij heeft geschreven samen met Thomas vander Wal, een genetwerkt type bedrijf, dat flexibeler kan reageren op de continu veranderende omgeving en wensen van klanten.
recensie
Algemeen management
12 december 2014
Carla Verwijs
Alweer een boek over leidinggeven aan teams?, vraagt u zich wellicht af. Ja, beargumenteren Jaco van der Schoor en Guido van de Wiel in ‘Teams van de toekomst; Leidinggeven aan het nieuwe samenwerken’.
recensie
Organisatiekunde
10 oktober 2014
Carla Verwijs
Voor me ligt een mooi vormgegeven, groen boekje met de titel ‘De kracht van high performance teams’. In net iets meer dan 100 pagina’s schijnen Ben Kuipers en Sandra Goeneveld het licht op High Performance Teams in de publieke sector.
recensie
recensie
Algemeen management
2 september 2014
Carla Verwijs
Heeft u in het verleden ook een email uit Nigeria gehad? Iemand met veel geld (veelal een prins), die een betrouwbaar persoon zoekt die kan helpen het geld tijdelijk op een andere bankrekening te bewaren. Hoogstwaarschijnlijk (en hopelijk) heeft u gelachen over de knullige tekst en meteen ‘delete’ geklikt. U heeft zich misschien afgevraagd wie wel op zo’n email reageert. Leest u dan ‘Think like a freak’ van Steven Levitt en Stephen Dubner.
recensie
Leiderschap
27 juni 2014
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Hoe komt het dat sommige teams wèl functioneren als hecht team en andere teams slechts samenraapsels van individuen lijken? Waarom vinden zoveel mensen hun werk niet leuk en voelen zich niet betrokken bij het bedrijf?
recensie
Algemeen management
27 juni 2014
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Hoe komt het dat sommige teams wèl functioneren als hecht team en andere teams slechts samenraapsels van individuen lijken? Waarom vinden zoveel mensen hun werk niet leuk en voelen zich niet betrokken bij het bedrijf?
recensie
Verandermanagement
4 juni 2014
Carla Verwijs
Mijn eerste indruk van ‘Innovate or die’ is: wat een mooi boek! Kleurrijk, verschillende fonts, mooie foto’s en vormgeving. En ik ben helemaal weg van de radiatorontwerpen, dus Kriekels maakt met dit boek ook goede reclame voor zijn bedrijf Jaga.
recensie
Algemeen management
20 mei 2014
Carla Verwijs
Met dank aan technieken als Lean Six Sigma zijn veel bedrijven efficiënt geworden. Het heeft echter ook tot starheid geleid, waardoor ideeën en innovatie geen ruimte meer krijgen. Ori Brafman gaat op bezoek bij het Amerikaanse leger om ‘beteugelde chaos’ aan te brengen. Zijn bevindingen beschrijft hij in ‘Een goede manager zaait verwarring’. Niet alleen het leger, maar ook uw organisatie zal van wat chaos profiteren.
recensie
Internet en social media
27 maart 2014
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
We willen transparantie van informatie op Internet. Kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkelingen met ‘Open Overheid’. Hoe ver willen we echter gaan in openheid en waar ligt de grens met privacy? Dit zijn vragen die Dave Eggers stelt in ‘De Cirkel’. Niet direct, maar door het verhaal te vertellen van de jonge en naïeve Mae, die gaat werken bij het bedrijf ‘De Cirkel’.
recensie
Organisatiekunde
6 maart 2014
Carla Verwijs
'Hoewel weinigen de noodzaak tot Operational Excellence betwisten, vinden veel organisaties het moeilijk om structureel te verbeteren en vooral de verbeteringen te borgen.' Met deze quote begint het boek 'Operational Excellence, van industrie tot dienstverlening' van Marcel van Assen. Bij Operational Excellence denken de meeste mensen aan Lean en Six Sigma. Dit zijn inderdaad belangrijke technieken die veel organisaties gebruiken bij het creëren van een excellente operationele organisatie, maar Marcel van Assen laat zien dat er nog meer is naast deze twee methoden.
recensie
Werk en loopbaan
5 maart 2014
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Bij het uitkomen van ‘Lean In’ kwam de naam Sheryl Sandberg me vaag bekend voor, maar echt veel wist ik niet van haar. Na verschijning leek Sandberg (in elk geval hier in Noord-Amerika) overal op te duiken. Samen met Marissa Mayer is Sandberg als COO van Facebook een voorbeeld van een van de weinige vrouwen die de top in het bedrijfsleven wist te bereiken. De vraag waarom topmanagement uit slechts een klein percentage vrouwen bestaat, houdt velen bezig. Sheryl Sandberg geeft in ‘Lean In’ haar perspectief en deelt haar ervaringen.
recensie
Werk en loopbaan
5 maart 2014
Carla Verwijs
Bij het uitkomen van ‘Lean In’ kwam de naam Sheryl Sandberg me vaag bekend voor, maar echt veel wist ik niet van haar. Na verschijning leek Sandberg (in elk geval hier in Noord-Amerika) overal op te duiken. Samen met Marissa Mayer is Sandberg als COO van Facebook een voorbeeld van een van de weinige vrouwen die de top in het bedrijfsleven wist te bereiken. De vraag waarom topmanagement uit slechts een klein percentage vrouwen bestaat, houdt velen bezig. Sheryl Sandberg geeft in ‘Lean In’ haar perspectief en deelt haar ervaringen.
recensie
Organisatiekunde
2 januari 2014
Carla Verwijs
Inmiddels heb ik heel wat boeken gelezen over groepstechnieken, interventies, creatieve oefeningen. 'Toolkit procesregie' van Dees van Oosterhout en Thea Draijer is anders. Geen brainstormtechnieken om zoveel mogelijk ideeën te genereren of een lijst van ijsbrekers, de een nog flauwer dan de ander. Niet vaak heb ik het gevoel dat een groepsoefening (echt) bij zal dragen aan een doel. En geschikt is voor groepen van gevarieerde samenstelling. In 'Toolkit procesregie' had ik dat gevoel wel; het boek staat vol met oefeningen waarvan ik denk dat ik die goed kan gebruiken in allerlei situaties.