OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 4 van 106 resultaten
recensie
Juridisch
17 augustus 2012
Bertrand Weegenaar
De game-industrie is snel aan het volwassen worden. Een game is een creatief product dat bescherming kent binnen de Auteurswet. Toch kent het weer zijn eigen specifieke merites (software, artwork, distributie kanalen e.d.) waar Olivier Oosterbaan kundig en overzichtelijk op in gaat in 'Games: recht en business'. Een must read voor de ondernemers in de game-industrie en voor bedrijven die een game inzetten in bijvoorbeeld het onderwijs of een reclamecampagne en niet weten wat er allemaal te regelen valt.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 augustus 2012
Bertrand Weegenaar
Met dit schitterend getekende boek werken auteur Caleb Melby en artstudio Jess3 een klein maar belangrijk stukje van het leven van Steve Jobs uit: zijn relatie met Zenmeester Kobun. Een relatie die duurde van 1971 als de jonge Steve Jobs de net in Californië gearriveerde Zenmeester Kobun ontmoet, tot diens tragische dood in 2002. De rol van Kobun op het leven van Jobs is minder bekend, de rol van het boeddhisme op het leven en werk van Jobs is duidelijk terug te vinden in zijn vormgevingsconcepten en zijn streven naar perfectie.
recensie
IT-management / ICT
4 juli 2012
Bertrand Weegenaar
5-7 minuten leestijd
Drie titanen voeren al ruim een decennium op vele ICT-gebieden een verbeten strijd. 'Digital Wars' beschrijft uitvoerig de ontwikkelingen van Microsoft, Google en Apple tussen 1998 en 2011 en hun soms verbeteren strijd in de digitale terreinen van zoeken, muziek, smartphones en tablets. Voor inzichten in de individuele bedrijven zijn er betere bedrijfsbiografieën (bijvoorbeeld 'In the Plex' en 'Apple'), maar als les in strategische oorlogsvoering heeft Charles Arthur een onderhoudend boek geschreven!
recensie
Organisatiekunde
20 juni 2012
Bertrand Weegenaar
Adam Lashinsky heeft in 'Apple - Blauwdruk van het succesvolste en geheimzinnigste bedrijf ter wereld' een start gemaakt met het beschrijven van de manier waarop Apple functioneert. Er is nog veel in nevelen gehuld! Lashinsky is al jaren als journalist van 'Fortune' bezig geweest met de analyse van het succes van Apple. Zelf heeft hij nooit een interview met Steve Jobs of Tim Cook gehad en veel informatie in dit boek is onder voorwaarden aan hem verstrekt.
recensie
Personeelsmanagement
30 januari 2009
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
De meeste managers kennen het fenomeen: op het werk alles onder controle, maar bij thuiskomst: altijd gedoe. Stress, te weinig tijd, gedeelde en onduidelijke verantwoordelijkheden. nzovoort, enzovoort. Hoe de moderne manager in zijn primaire sociale omgeving, zijn gezin dus, omgaat met tijd, middelen, doelen en taken, is een minder bekend terrein van onderzoek. Vreemd eigenlijk. Maar goed gaat het niet altijd. Patrick Lencioni geeft in zijn boek The Three Big Questions for a Frantic Familiy in de vorm van een novelle handvatten om hier mee om te gaan.
recensie
Algemeen management
25 november 2008
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Het plezier van een boek zit voor een recensent in de verrassing. Veel boeken brengen wat ze voorspellen. Fijn, maar met The Five Dysfunctions of a Team (Manga Edition) verrast succesauteur Patrick Lencioni en manga-tekenaar Kensuke Okabayashi menig lezer van leiderschapsboeken. De Vijf Frustraties van Teamwerk is al een succesvol boek en kan door deze moderne versie een breder en nieuw publiek aanboren.
recensie
Algemeen management
29 oktober 2008
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
'Outliers - The Story of Success' is het derde boek van Malcolm Gladwell. Ongetwijfeld net zo spraakmakend en succesvol als zijn eerdere Tipping Point en Blink. 'Outliers' is net als zijn eerdere boeken een plezier om te lezen. 'Outliers' zijn 'Uitblinkers', mensen die zo afwijken van de norm dat ze moeten opvallen. Aan bijzonder succesvolle mensen wordt vaak gevraagd waarom zij succesvol zijn (geworden). Het antwoord op die vraag vormt dan meteen de rode draad in menig biografie. Maar Gladwell betoogt dat die vraag onvoldoende antwoord geeft op de werkelijke achtergronden van dit succes. De vraag moet dan ook zijn: waar komt iemand vandaan? Wat zijn zijn sociale en ethnologische omstandigheden?
recensie
Algemeen management
22 oktober 2008
Bertrand Weegenaar
5-6 minuten leestijd
In 1997 verscheen The Innovator’s Dilemma van de hand van Harvard Business School professor Clayton Christensen. In dit boek (in het Nederlands verschenen onder de titel Het innovatiedilemma) ontvouwt hij de theorie van de 'ontwrichtende innovatie', de zogenaamde 'Disruptive Innovation Technologies'. Niet minder dan een sluipwesp waar vele bedrijfstakken in de jaren ’80 en ’90 het slachtoffer van zijn geworden. Wat is er van de theorie geworden? En is Christensen’s theorie anno 2008 nog actueel?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 oktober 2008
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Donald Trump kun je nauwelijks betrappen op grootheidswaanzin. Hij is groots. Zijn carrière als 'mogol in ontroerende zaken' ging langs grote hoogten en diepe dalen. Inmiddels kennen velen hem als de succesvolle host van het tv-programma The Apprentice. In zijn boek Denk GROOT oreert Trump maar één ding: als je het dan toch wilt doen, pak het dan vooral groot aan.
recensie
8 oktober 2008
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
Experts duiden de huidige crisis in de VS en daarbuiten graag met een verwijzing naar 1929, het jaar dat de start van de Grote Depressie markeert. Ook toen lagen enorme schuldenlasten en 'overspending' ten grondslag aan het dieprood kleuren van de beurs, met een faillissement van vele banken als direct gevolg. Toch moeten we de kern van Amerika's houding ten opzichte van schuld veel verder weg zoeken, en wel bij haar ontstaan, in 1783 om precies te zijn.
recensie
internet en social media
28 september 2008
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
In het begin van de jaren '90 zag Don Tapscott een verandering in het gedrag van zijn kinderen. Ze begonnen snel de wereld van internet (en daarna de mobiele wereld) op te nemen in hun dagelijkse leven. Hij bestempelde ze als de 'Net Generation', om ze te onderscheiden van hun ouders, 'Generation X', en hun grootouders, de 'Baby Boomers'. Tapscott legde zijn ervaringen en onderzoeksresultaten met jonge 'Netters' vast in het klassieke boek Growing up Digital (uit 1996). Een boek met een boodschap die, zeker voor Nederland, zijn tijd ver vooruit was. Het vervolg, na twaalf jaar, heet: Grownup Digital.
recensie
Algemeen management
19 september 2008
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
Thomas Friedman voegt in zijn nieuwste boek Hot, Flat and Crowded twee thema's toe aan zijn eerdere succesverhaal (De aarde is plat): de aarde raakt oververhit en overbevolkt. Het boek is primair een oproep aan Amerika om de leiding te nemen in een groene revolutie. Zonder dat leiderschap zal Amerika vervallen in een 'bananenrepubliek'. Gelet op de huidige financiële crisis is de vraag of Friedman's oproep op tijd komt. Milieuvervuiling is nauwelijks een thema van de huidige presidentskandidaten.
recensie
Algemeen management
24 augustus 2008
Bertrand Weegenaar
Tussen circa 800 en 1100 na Christus hielden de Vikingen (of Noormannen) huis in Europa. 'Als de Noormannen komen, berg je dan maar.' Dat leerde en leer je althans op school. Maar dat deze 'barbaren' door menig innovatie en een bijzonder sterke cultuur in staat waren tot hun tochten, en zo en passant als eerste Europeanen ruim voor Columbus meerdere malen voet hebben gezet op Amerikaanse bodem, was en is geen onderdeel van de les. Lessen in Noorse innovatie kunnen we lezen in het boek De Vikingen zijn terug - en deze keer met een strak businessplan van Steve Strid.
recensie
Strategisch management
18 augustus 2008
Bertrand Weegenaar
Gustav Mahler's compositie-strategie, het Trojaanse Paard, de winkelstraten van Tokio. Ze maken allemaal onderdeel uit van het voorbeeldenpallet in het boek Big Think Strategy - met als ondertitel 'How to leverage bold ideas and leave small thinking behind' - van Bernd H. Schmitt.
recensie
Strategisch management
17 juli 2008
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Groeien. Wie wil dat niet? In zijn boek Mastering the Rockefeller Habits ontvouwt Verne Harnish een 'boost methode' om te komen tot even gestage als explosieve groei. Dit boek is nu in Nederlandse vertaling beschikbaar: De Rockefeller strategie. Het handboek voor snelgroeiende bedrijven.
recensie
Economie
27 juni 2008
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
De snelle opkomst van China en India als economische grootmachten zal de komende twintig jaren leiden tot grootscheepse verschuivingen in de mondiale machtsverhoudingen. Met name de VS zal het onderspit delven als zij hun internationale politiek niet aanpassen.
recensie
Economie
20 juni 2008
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Als reactie op de 'zelfverheerlijking' in zijn autobiografie Een turbulente tijd wordt Alan Greenspan in Greenspan's Bubbles door William Fleckenstein en Frderick Sheenan neergezet als een heuse zondebok met op zijn conto maar liefst drie bubbles. Een unicum volgens deze auteurs. En zij kunnen het weten, zij volgden de verrichtingen van Greenspan als voorzitter van de FED al jaren op de voet.
recensie
IT-management / ICT
6 mei 2008
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Deze ongeautoriseerde biografie van Steve Jobs stelt een zevental persoonlijkheidskenmerken centraal en werkt ze uit tegen de achtergrond van zijn bedrijfsverleden met Apple, NeXT en Pixar.
recensie
10 april 2008
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
De kracht van Manchester United wordt in belangrijke mate gedragen door de liefde van de fans voor de club. Dit boek vertelt de geschiedenis van de club en de liefde die al ruim 100 jaar duurt.
recensie
Algemeen management
7 februari 2008
Bertrand Weegenaar
Dit succesvolle boek, Ondernemers zijn ezels (Balans) van Paul Fentener van Vlissingen, is inmiddels aan zijn elfde druk toe. Helaas start het met het interview in Volkskrant Magazine van 3 juni 2006, één die mij respect heeft gegeven voor de mens Fentener van Vlissingen, dat kort voor zijn dood verscheen. Kind uit een bekend ondernemers geslacht, gunt hij ons in dit boek een blik in de ondernemerswereld van de SHV. Ondanks de positie als president-directeur van één van de grootste bedrijven in Nederland toont van Vlissingen zich een nederig en innemend mens.