OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 66 van 1.415 resultaten
recensie
Strategisch management
6 augustus 2007
John Daamen
3-4 minuten leestijd
Het hebben van een visie is 'in'. Vele organisaties blijken inmiddels een visie te hebben, maar hebt u ook de goede visie? Het boek 'Kus de visie wakker' van Hans van der Loo, Jeroen Geelhoed en Salem Samhoud beschrijft het proces van de expeditie die uitgevoerd moet worden om tot een bruikbare visie te komen. Als u zover gekomen bent, dan beschikt u over een overkoepelend begrip voor zowel het toekomstbeeld als de basisfilosofie van uw organisatie. U bent dan echter wel 'even' onderweg geweest.
recensie
Strategisch management
6 augustus 2007
Jaap Hollaar
3-4 minuten leestijd
Wie is een snelle volger? Een snelle volger is een bedrijf dat vlak achter de innovators aan loopt. Echt revolutionaire bedrijven en bedrijfjes blijken vaak niet optimaal te kunnen profiteren van hun 'uitvinding'. Er zijn toepassingsproblemen, het ontbreekt hen aan de middelen om hun innovatie breed in de markt te zetten, of het publiek heeft een (te) lange acceptatietijd nodig. Sowieso blijken de geesten die iets radicaal nieuws kunnen bedenken, vaak niet in staat om ook de exploitatie van dat idee goed uit te voeren. Het boek 'De snelle volger' van Constantinos Markides en Paul Geroski volgt de snelle volgers.
nieuws
Organisatiekunde
29 juni 2007
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Beloningen, reorganisaties en strategieveranderingen als middel om een organisatie te verbeteren worden zwaar overschat. Dat stelt André de Waal, verbonden aan het Center for Organizational Performance en auteur van talrijke boeken en artikelen over prestatiemanagement, waaronder het toonaangevende Strategic Performance Management, op basis zijn grootschalige onderzoek naar het fenomeen ‘High Performance Organizations’.
recensie
Strategisch management
14 juni 2007
Eric van Arendonk
3-4 minuten leestijd
Natuurlijk weet ik dat China en India een grotere plaats gaan innemen in het economische verkeer van nu en in de toekomst. Maar Korea, Brazilië en Mexico, dat is nieuw voor mij. Toch is dat de boodschap van het boek 'De nieuwe multinationals' van Antoine van Agtmael. De ondertitel zegt het nog een keer in een paar niet mis te verstane woorden: 'hoe bedrijven uit Brazilië, China, Korea en Mexico de westerse markten overnemen'. Maar nu ik het boek gelezen heb, kan ik deze stelling maar beperkt onderschrijven.
recensie
Strategisch management
20 maart 2007
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Het wil maar niet lukken met innovatie in Nederland. De noodklok is zelfs geluid: Nederland is uit de top-10 van competitieve landen! Bedenk dat ons land ooit een derde plek innam. En als we niet uitkijken, zakken we nog verder. Om het tij te keren, werd het Innovatieplatform in het leven geroepen, onder voorzitterschap van de premier, om innovatie in Nederland te stimuleren.
achtergrond
Algemeen management
20 november 2006
Frank van Luijk
7-11 minuten leestijd
achtergrond
Organisatiekunde
16 november 2006
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
Veranderen. Hoewel iedereen er een hekel aan heeft, behalve natuurlijk de professionele veranderingsbegeleiders, is het soms noodzakelijk van koers te veranderen. Of zelfs een geheel nieuwe koers uit te zetten. Maar noodzaak is bepaald geen kritieke succesfactor. Omdat iets moet, wil niet zeggen dat het dan ook lukt. Integendeel zelfs. De meeste veranderingstrajecten sterven in schoonheid. En dat terwijl de stapels vakliteratuur (zie hier een actueel overzicht) tot in detail beschrijft hoe het moet. Waar gaat het dan mis? Bij het begin! In veel gevallen wordt het doel van de verandering weliswaar bepaald, maar de route daartoe wordt niet vastgelegd, of niet goed gecommuniceerd. Als je niet weet hoe je iets wilt bereiken, waar je exact naar toe wilt, zul je de weg daar naar toe natuurlijk ook niet kunnen vinden. En wie niet weet of wordt verteld hoe iets moet veranderen, zal elke marsorder voor kennisgeving aannemen, en vervolgens over gaan tot de orde van de dag.
achtergrond
Strategisch management
2 november 2006
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Volgens Hans-Paul Bürkner, president van het gerenommeerde advieskantoor The Boston Consulting Group, is er ‘geen toekomst meer voor het Europese model’. De wereldeconomie bloeit, terwijl Europa voort strompelt. Om het tij te keren, moeten we direct aan het Amerikaanse medicijn dat onder de naam ‘Efficiëntie’ overal vrijelijk verkrijgbaar is. Efficiëntie als panacee om de concurrentiekracht op peil te brengen en vooral te houden.
recensie
Strategisch management
22 september 2006
Eric van Arendonk
3-4 minuten leestijd
'Nieuwe producten bedenken' luidt de zeer concrete titel die Gijs van Wulfen aan zijn boek heeft meegegeven. Een titel die het boek volledig waarmaakt. Ook de ondertitel, 'Een praktische reisgids voor organisaties die willen groeien', wordt helemaal waar gemaakt. Op het omslag staat een gloeilamp afgebeeld waarin geen gloeidraad zit, maar een brandende kaars. Een treffende beeltenis voor de inhoud: innovatief, verrassend, en met de nodige humor.
achtergrond
Strategisch management
22 augustus 2006
Annegreet van Bergen
9-13 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
17 augustus 2006
Annegreet van Bergen
10-13 minuten leestijd
recensie
Strategisch management
20 juli 2006
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
In het boek Schaduwen over de woestijn analyseert Jaap Jan Brouwer het management en de organisatie van de Duitse en geallieerde legers, en komt tot de conclusie dat de gevechtskracht en effectiviteit van de Duitse legers vele malen groter is dan die van de opponent. De belangrijkste reden hiervoor is het verschil in operationele tactiek, namelijk Auftragstaktik versus Befehlstaktik (lees hier en hier een uitgebreide beschouwing, waar de lijn wordt doorgetrokken naar operationeel management binnen bedrijven), In zijn boek Het Oostfront doet Brouwer hetzelfde, maar nu gaan de Duitse en Russische legers op de snijtafel.
achtergrond
Algemeen management
11 juli 2006
9-12 minuten leestijd
recensie
Strategisch management
14 juni 2006
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
36 Strategemen voor managers van Harro von Senger is een handzaam boekje om de Chinese manier van zakendoen enigszins te doorgronden. Volgens Von Senger maken Chinezen (ook andere Aziaten overigens) veelvuldig gebruik van listen, strategemen dus.
recensie
Strategisch management
19 mei 2006
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
De meeste boeken over strategie zijn van een dodelijke saaiheid. Men gaat er kennelijk vanuit dat strategie een bijzonder gewichtig onderwerp is dat slechts in nog gewichtiger woorden tot zijn recht komt. Abstracte plannen worden in even abstract jargon gepresenteerd. Plannen die leiden tot de keuze voor generieke posities gebaseerd op systematische omgevingsanalyses. Zoeken naar een optimale ‘fit’ om de aanwezige ‘weaknesses’ en ‘threats’ te minimaliseren. Bijvoorbeeld. Dit type strategische exercities wordt uitgevoerd en gepresenteerd door bijzonder serieus ogende mannen, die saai hoog in het vaandel hebben, maar niettemin menen dat hun wapperende banier de troepen in beweging zal krijgen. In het boek Strategie slaat terug! slaan de Amerikaanse hoogleraren Mintzberg, Ahlstrand en Lampel letterlijk terug.
achtergrond
Algemeen management
29 maart 2006
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
Een vaak terugkerend thema in de managementliteratuur (naast leiderschap) is de relatie tussen militaire strategie en bedrijfsstrategie. Soms worden beide zelfs direct aan elkaar gekoppeld. Je kunt je afvragen of dit terecht is. Of zinvol. Natuurlijk, in beide gevallen is er sprake van strategie, maar de doelstellingen zijn toch wezenlijk anders. Bovendien kun je je afvragen of een directe koppeling wenselijk is: het schijnt dat bedrijven bij wijze van training simulaties gebruiken, waarbij heuse war rooms zijn ingericht. Als simulatie werkelijkheid wordt, raak je al snel het zicht op de werkelijkheid kwijt. Een kleine zoektocht naar de strategie achter strategie.
recensie
Strategisch management
1 maart 2006
Jasper Thijs
3-5 minuten leestijd
'Strategie, leve de diversiteit' van Dany Jacobs is in de eerste plaats een verzameling van denkwijzen en theorieën die te maken hebben met strategie. Diegene die, zoals de ondertitel belooft 'een inleiding in strategisch denken vanuit een veelvoud van invalshoeken' zoekt, is met dit boek dan ook een goed eind op weg. Toch moet er niet te vroeg worden gejuicht. Niet alle nobele doelstellingen die de schrijver met dit boek tracht te bereiken, worden gehaald.
recensie
Marketing
23 oktober 2005
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
De titel van dit boek heeft mij in eerste instantie op het verkeerde been gezet. Ik verwachte een boek aan te treffen waarin droog de bekende modellen gerangschikt zouden staan. Altijd makkelijk bij de vraag; hoe zat het ook alweer? Niets is minder waar. Op de helft van het boek had ik al het gevoel van YES, eindelijk een boek die de modellen als een instrument benadert in plaats van een model is een model.
recensie
Strategisch management
29 augustus 2005
Jaap Peters
Als je een boek onder ogen krijgt van de managementfilosofen René ten Bos en Ruud Kaulingsfreks dan ga je er eens even goed voor zitten. Twee bekende heren die in de regel wat te melden hebben en die met elkaar besloten hebben 'een wonderlijk woordenboek voor de weldenkende manager' (dat is de ondertitel) te schrijven. Ze begrijpen allebei dondersgoed dat je met filosofie uiteindelijk in deze moderne wereld geen droog brood kunt verdienen (bladzijde 60), dus geef je aan managers cursussen en schrijf je zo nu en dan een boek in de hoop van managers ooit weldenkende mensen te maken. Ik beoordeel een boek eigenlijk altijd op twee punten: (1) kan het mij inspireren en (2) word ik er wijzer van?
recensie
Strategisch management
1 augustus 2005
Remko van der Honing
3-4 minuten leestijd
In tijden van grote verandering is het bewonderenswaardig dat auteurs een blik durven werpen op de toekomst. Auteurs Prahalad en Ramaswamy schreven in 2004 het boek 'De toekomst van concurrentie'. De ondertitel die zij aan het boek meegaven was Waarde creëren samen met de klant.