OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 65 van 1.415 resultaten
recensie
Strategisch management
22 mei 2008
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
Een kijkje in de keuken bij de strategieconsultants van OC&C. Niets nieuws, maar smakelijke recepten.
nieuws
Strategisch management
19 mei 2008
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
C.K.Prahalad is één van de grootste en meest gerespecteerder businessdenkers van dit moment. De laatste jaren heeft hij concepten als "core competences", "strategic intent" en "the fortune at the bottom of the pyramid" theoretisch onderbouwd. Veel bedrijven zijn groot mee geworden of een andere koers mee gaan varen. Nu is het tijd voor "co-creation".
interview
Strategisch management
7 mei 2008
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Ralf Knegtmans, sinds tien jaar partner bij executive searchbureau De Vroedt & Thierry, is niet zo somber over de 'war for talent'. Hij is ervan overtuigd dat een legioen toptalenten op ontdekking wacht. Dat schrijft hij in zijn boek Toptalent. De 9 universele criteria van toptalent, onlangs verschenen bij uitgeverij Boom.
recensie
Strategisch management
5 mei 2008
Ben Kuiken
1-3 minuten leestijd
Het boek Kus de visie wakker begint met het voorbeeld van de Amerikaanse koffieketen Starbucks. Dat lijkt, achteraf gezien natuurlijk, niet het meest gelukkig gekozen voorbeeld: enige maanden na het verschijnen van het boek van het driemanschap Samhoud, Geelhoed en Van der Loo kwam Starbucks in zwaar weer terecht.
recensie
Strategisch management
29 april 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Wat onderscheidt een goede zakelijke dienstverlener van een slechte? Dat hij zijn werk goed doet, zou je zeggen, maar zo simpel is het helaas niet. ‘Zijn werk goed doen’ is een vereiste, maar geen onderscheidende factor. Net zo min als integriteit of de wil om samen te werken. Deze drie elementen, competentie, integriteit en samenwerken, vormen de onderdelen van het vertrouwensmodel van Mayer, Davis en Schoorman waar management consultant Eva van der Fluit zich grotendeels op baseert in haar boek Professional zoekt groei.
recensie
Strategisch management
17 april 2008
Carolien de Monchy
3-4 minuten leestijd
Er is veel literatuur over strategie en strategisch management, vertellen de auteurs van dit boek, maar in dit boek zoek je tevergeefs naar de bekende modellen als een SWOT-analyse. Dit is een praktijkboek. Dat inspireerde mij om het boek te lezen.
column
Strategisch management
15 april 2008
Hans van der Loo
5-6 minuten leestijd
In hun streven naar excellente prestaties en zelfperfectionering is alles wat managers tegenwoordig wordt voorgehouden welkom. Van in boekvorm verpakte wijsheden van bergbeklimmers en andere sporters via tot in kalendervorm aangeboden tegeltjeswijsheden tot hapklare managementbrokken getransformeerde fabels, parabels en sprookjes. Getuige de hoge noteringen op bestsellerlijsten vindt dit alles gretig aftrek.
column
Economie
14 april 2008
Dick Pels
3-4 minuten leestijd
Op 7 februari sprak premier Balkenende tot de verzamelde werkgevers van VNO/NCW over zijn ambities voor Nederland. In 2020 zou ons land moeten horen bij ‘de meest dynamische en concurrerende landen ter wereld.’ Een pioniersland met een innovatieve, groene, verantwoordelijke en ondernemende mentaliteit, waar mensen zouden ‘durven en doen.’ Mooie woorden.
recensie
Strategisch management
13 april 2008
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Een ‘how to gids’voor fusies en acquisities schrijven. Kan dat? Maikel Batelaan en Fred van Essen komen een heel eind.
recensie
Strategisch management
12 april 2008
Dick Pels
2-3 minuten leestijd
Van Agtmael gebruikt in zijn boek De nieuwe multinationals grote woorden. We zitten midden in de ingrijpendste verschuiving in de economische (en politieke) wereld sinds de industriële revolutie. De economische balans dreigt om te slaan van het geïndustrialiseerde westen (inclusief Japan en Australië) naar voormalige ontwikkelingslanden zoals India, China, Korea, Brazilië en Mexico.
nieuws
Leiderschap
10 april 2008
Pierre de Winter
6-8 minuten leestijd
De titel 'Managementboek van het jaar 2008' is toegekend aan Leidinggeven aan professionals? Niet doen! van Mathieu Weggeman. Volgens de jury een 'actueel en inhoudelijk sterk boek'.
recensie
Strategisch management
1 april 2008
Frank Schophuizen
4-5 minuten leestijd
Het boek 'Professional zoekt groei' is niet alleen voor professionals. Eigenlijk geeft de subtitel 'Strategie voor dienstverleners' veel meer de essentie van dit uitstekende boek weer. Voor wie professionele dienstverlening serieus neemt, is dit boek eigenlijk verplichte kost om te komen tot goede strategische keuzes. Of het nu een individuele professional is, een bestuurder van een dienstverlenend bedrijf, of zelfs een afdelingsmanager die gebruikmaakt van de diensten van professionals. Een parel in de oceaan van managementboeken die u niet mag missen.
recensie
Strategisch management
31 maart 2008
Annelies Bakelaar
2-3 minuten leestijd
'Business Intelligence' van Peter van Til en Ton de Rooij gaat over 'wie wat bewaart, die heeft wat' en over 'de juiste informatie op de juiste plaats op het juiste moment'. Het boek geeft een overzicht van wat nodig is om business intelligence binnen een organisatie toe te passen. De auteurs geven hun visie op een eenduidige informatieomgeving, die zich uitstrekt van het bronsysteem tot het informatierapport.
recensie
Strategisch management
22 februari 2008
Leo Kerklaan
3-5 minuten leestijd
Dit is het boek waar de fans van de Balanced Scorecard op gewacht hebben. De Balanced Scorecard heeft zich een vaste plaats verworven in de literatuur over indicatoren. Indicatoren worden gebruikt om bedrijfsprestaties te meten, en zoals Kaplan en Norton uitgebreid uit de doeken doen om prestaties te managen. De subtitel 'translating strategy into action' verraadt waar het de auteurs om gaat. De ideeën van Kaplan en Norton zijn geleidelijk aan gegroeid en via publicaties in Harvard Business Review successievelijk bekend geworden.
recensie
Marketing
13 februari 2008
Chantal Bakker
1-2 minuten leestijd
'Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen' is een prettig naslagwerk over de belangrijkste marketing- en strategiemodellen.
achtergrond
Algemeen management
8 november 2007
Ben Tiggelaar
6-8 minuten leestijd
recensie
Strategisch management
22 oktober 2007
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Creativiteit vormt de basis voor innovatie in een organisatie. We doen er echter vaak weinig aan om creativiteit te stimuleren en te benutten. In zijn boek 'Concurreren met creativiteit' beschrijft Jeff Gaspersz hoe we hier verandering in kunnen brengen. 'Creativiteit is het proces waardoor ideeën ontstaan,' zo luidt de definitie van Gaspersz, en zonder ideeën geen innovatie. Ideeën zijn het goud in de organisatie, maar wie delft dat goud? Dit boek heeft als doel van u een goedzoeker te maken.
recensie
Strategisch management
18 september 2007
Bertrand Weegenaar
In 2005 en 2006 wordt het Nederlandse financiële nieuws gedomineerd door VNU. Eerst trok de internationale groeistrategie van het bestuur de aandacht, maar in 2006 bleek met het afketsen van de overname van IMS Health de hand overspeelt te zijn. VNU werd van jager prooi en belandde snel in de handen van privat equity-fondsen. Op de achtergrond werd een spel met en door aandeelhouders gespeeld: de hedgefunds. Bestuur onder vuur De machtsstrijd om VNU door Bert van Dijk en Joost van Mierlo doet daar op intrigerende wijze verslag van. De hoofdrolspelers aan de VNU-kant: Rob van den Bergh, CEO en architect van de groei, Rob Ruijter, CFO, en Aad Jacobs, voorzitter van de raad van commissarissen. Aan de aandeelhouderskant met name Eric Knight, CEO van Knight Vinke, die in 2006 als woordvoerder van een groep aandeelhouders / hedgefunds optreedt.
recensie
Strategisch management
4 september 2007
Hans van der Loo
Wel eens in een projectgroep of op een afdeling gewerkt waar de vonk was overgeslagen, waar een energieke en positieve stemming heerste en waar opwindende resultaten werden behaald? Zo ja, dan is de kans groot dat je hebt deelgenomen aan wat de Britse hoogleraar Lynda Gratton in haar gelijknamige boek aanduidt als ´Hot Spots´: een plek van intense samenwerking die gekenmerkt wordt door een hoge mate van positieve energie en die dientengevolge tot betere productieve en innovatieve prestaties leidt.
achtergrond
Strategisch management
21 augustus 2007
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
In boeken waar de link wordt gelegd tussen militaire strategie en bedrijfsstrategie is altijd een prominente plaats gereserveerd voor Sun Tzu en vooral Von Clausewitz. Dat levert vaak nogal geforceerde vergelijkingen, links en extrapolaties op, omdat juist deze twee boeken als het ware geketend zitten aan de tijd waarin ze zijn geschreven. Alsof je ‘Reis naar de maan’ van Jules Verne gaat gebruiken om de ontwikkelingen in de ruimtevaart te verklaren en te voorspellen (lees hier een eerder artikel over de link tussen militaire en bedrijfsstrategie).