Hoewel ik steeds vaker visueel werk (tekenen en tekst) heb ik natuurlijk af en toe ernstig behoefte aan een goede richtlijn voor het schrijven van allerlei zakelijke teksten. Vooral op het internet merk ik dat kort en bondig teksten schrijven nodig is. Dat is natuurlijk een open deur, maar door de directe feedback die je krijgt, of juist niet, merk je al snel of je nu werkelijk de doelgroep aanspreekt. En van Haaren is het zakelijk schrijven gewend. Hij is webredacteur, schrijftrainer en ‘woordvinder’.
In het boek wordt eerst netjes de context aangegeven, journalistiek schrijven. Waarna het de beurt is aan het schrijven voor internet. De inmiddels min of meer bekende onderdelen als: je belangrijkste lezers, de klantreis, maar ook structuur van je tekst en schrijven op taalniveau B1 komen langs.
In het derde deel komen zakelijke brieven, e-mails en formulieren aan de orde. Dit is wellicht niet voor iedereen interessant, maar ik zou toch zeker even langs het onderdeel CV en vacaturetekst schrijven lopen.
In deel vier komen de zakelijke teksten voor sociale media langs en daar heb ik vooral het meeste aan gehad. Ik heb mijn profiel op LinkedIn aangepast nadat ik voor mezelf had vastgesteld welke waarde ik toe voeg. Ik heb gekeken wat mijn klant koopt en welke oplossingen ik bieden kan. Want het is niet altijd de oplossing waar een klant op zit te wachten, heb ik gemerkt. In het boek staat een leuk voorbeeld van een goed profiel op LinkedIn. Een belangrijke tip die ik meekreeg was om in de ik-vorm te schrijven (want iedereen weet toch wel dat jij het hebt geschreven!). Verder heb ik geleerd hoe ik een artikel kan schrijven op LinkedIn.
In deel vijf leer je schrijven voor je bedrijfspagina op Facebook en door dit hoofdstuk ben ik toch weer gaan nadenken over het maken van een bedrijfspagina op Facebook. Ik ben er nog niet uit, maar de tips die Van Haaren geeft maken het wel erg makkelijk om aan de interactie te werken op je sociale media.
Verder wordt er over zakelijk schrijven op Twitter geschreven. Iets om mee te nemen in mijn brainstorm tijdens deze vakantie-break. Al met al een zinvol boek om te kopen, zeker voor de ZP-er. Maar ook mensen in organisaties waar geen marketingafdeling is, kunnen hun lol op met de tips en trucs van Eugéne van Haaren.
Dr. José W. Otte MBA werkt als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteert sociale innovatie door het introduceren van dialoog groepen waarin gewerkt wordt met bijzondere vragen. Ze is verbonden aan Mizu.
Over José Otte
Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.