Het boek is een positief antwoord op de geautoriseerde biografie van Walter Isaacson’s Steve Jobs de biografie. Hierin wordt de geniale visionaire kant van Jobs afgezet tegen de bezeten, mensonvriendelijk (we zeggen het netjes) en moeilijk te corrigeren man. Kennelijk zijn dit eigenschappen waar we ons bij dit type mensen, geniaal en visionair, maar bij neer moeten leggen. (Lees de uitgebreide beschrijving door collega Hans van der Loo over Elon Musk er maar op na. Of in hetzelfde rijtje Ron Chernow’s Titan – The life of John D. Rockefeller.)
Dus een positieve bio over Jobs. Het leven van Jobs valt in wat stukken uiteen. Goede tijden en slechte tijden. En dat er mensen zeer te spreken zijn over de Jobs in de goede tijden, is dan niet meer dan logisch. Dus ligt de focus op Jobs in de begintijden van Apple, de begintijd dat hij Pixar in bezit kreeg, en de laatste jaren met de grote Apple successen en zijn gevecht tegen kanker. Een periode ook van Wiedergutmachung met zijn familie en de industrie.
Het Pixar verhaal is natuurlijk het meest intrigerend. De hardware tak uit de scheidingsboedel van George Lucas. Het hoofdstuk heet ook niet voor niets ‘Een nevenactiviteit’. Ed Catmull verhaalt er boeiend over in Creativity Inc. De positieve kant is dat Steve Jobs Pixar rustig liet groeien, zijn eigen cultuur en succes creërend. De andere kant is dat hij er geen snars om gaf wat ze allemaal aan het doen waren. Zijn volledige focus lag op het ontwikkelen van Next. Toen dat ging mislukken en Apple weer aan zijn deur stond, keek hij eens om naar Pixar. En daar lag onverwachts een tweede kans. Het is natuurlijk knap hoe Jobs die kaart heeft uitgespeeld. Met name naar Disney.
Kortom, een super feelgood boek over Steve Jobs. Voor wie dan reikhalzend uitkijkt naar de film Steve Jobs| die in het najaar op het witte doek verschijnt: deze is gebaseerd op de biografie van Isaacson. Het script is geschreven door Aaron Sorkin, bekend van series als The West Wing en The Newsroom en Oscar genomineerde films als The Social Network en Moneyball. In de trailer zijn ook al de pijnpunten te zien. Een driftige, zich niets van zijn omgeving aantrekkende CEO en een man die ontkent vader te zijn. Jobs heeft het allemaal meer dan goed gemaakt.
Een aardige bijkomstigheid : in december verschijnt op het witte doek de nieuwste Star Wars Episode VII: The Force Awakens. (Bekijk de volgende featurette hoe de techniek achter Star Wars voortgeschreden is.)
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.