Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Marketing Vlinder in de boksring
Vlinder in de boksring
Erwin Wijman

Erwin Wijman, door marketing-organisatie NIMA bestempeld als de hofschrijver van het vak, schreef bestsellers als 'Wat je verkoopt ben je zelf', 'Zo verkoop je alles; Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt' en 'De verkoopmaffia; Waarom aardig zijn beter verkoopt'.

Meer over de auteurs
Geboekstaafd: De top 3 van Erwin Wijman Nienke van Oeveren 26 januari 2015 Erwin Wijman is freelance journalist, schrijver en marketingexpert. Hij publiceerde het afgelopen jaar naast Vlinder in de boksring een boek over de psychologie van de auto en hij werkt aan een tweede boek over bedrijfsnamen. Hij vertelt over zijn favoriete boeken. Lees het volledige artikel
Erwin Wijman, José Evers, Piet Hein Smit

Vlinder in de boksring

De 7 regels voor challengers die willen winnen en marktleiders die niet willen verliezen

Gebonden Nederlands 2014 1e druk 9789491560606
10
Voormalig top 10Totaal 3 dagen
Voormalig top 100Totaal 84 dagen
Dit product is niet leverbaar
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Sinds easyJet in 2001 het KLM-blauw zwart maakte neemt challengermarketing in Nederland een hoge vlucht. Dirk challenget Albert Heijn, Brand New Day debunkt woekeraars als Aegon en Marqt challenget onecht eten.

Achter die succesvolle challengercampagnes schuilen meeslepende en onthullende verhalen over leiderschap, gedrevenheid en lef. Want met spraakmakende reclame en rebellie alleen ben je er niet. Challengen met succes vereist bovendien een uitgekiende strategie en 100% klant-involvement, zoals Tango, Route Mobiel, Wakker Dier en Suitsupply bewijzen.

Steeds blijkt dat snelheid en wendbaarheid in de boksring beter werkt dan brute kracht.

‘Vlinder in de boksring’ beschrijft de belangrijkste Nederlandse challengers van de afgelopen 15 jaar, duikt in de theorie en brengt de zeven elementaire challengerregels in kaart.

Dit boek is het eerste in zijn soort in Nederland en is overdadig geïllustreerd met honderden hondsbrutale en hardgekookte uitingen. Het is een must-read voor uitdagers. Maar ook voor marktleiders en alle marketeers die marktleider willen worden.

De auteurs zijn ervaren reclamestrategen en kennen het marketingvak van binnen en van buiten.

Vier quotes uit het boek:

‘In de tv-spot was een busje van een onafhankelijke pechhulpverlener te zien. Zonder zichtbaar kenteken en voorzien van een Route Mobiel-logo. Medewerkers van de ANWB wisten desondanks de eigenaar te achterhalen en dreigden de man dat hij zijn werk kwijt zou raken.’

Op 22 maart 2010 plaatst Aegon een advertentie met de kop ‘Welkom Brand New Day’. Onbegrijpelijk, zegt Kalo Bagijn, ‘Hij is volslagen ongeloofwaardig en van een onstuitbare arrogantie. Maar voor ons práchtig.’

Als Tango haar eerste station opent, adverteren vier Texaco-stations in de directe omgeving met 25 cent korting. Tango krijgt de brief in handen waarin Texaco Nederland de tankstationhouders opdraagt om dat Tango ‘uit te roken’. Het komt Texaco op een boete van 1 miljoen euro te staan.

‘Je moet altijd namen noemen, anders zegt het weinig. Als je Albert Heijn noemt dan weet Albert Heijn meteen dat zijn klanten meelezen. En daar gaat het ons om’, aldus Sjoerd van de Wouw van Wakker Dier.

Specificaties

ISBN13:9789491560606
Trefwoorden:marketingstrategie, reclame, marktleider, campagne
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:155
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:10-2-2014
Hoofdrubriek:Marketing

Expertrecensies (2)

recensie
Vlinder in de boksring
Iris van Maurik | 23 mei 2014
Allemaal komen we dagelijks in aanraking met reclamespotjes en marketingcampagnes. De ene campagne is sterker dan de andere, de een blijft beter hangen dan de ander. Zo blijft momenteel het (irritant) vrolijke deuntje van ‘Autotaalglas’ gemakkelijk in mijn hoofd hangen. Ik kan het inmiddels van begin tot eind helemaal meezingen. Dat reclames de interesse van veel mensen hebben blijkt ook wel uit de tentoonstelling ‘100 jaar reclame’ in de Beurs van Berlage die onlangs nog, wegens succes, is verlengd.
Lees verder
recensie
Vlinder in de boksring
Johan Bel RM | 20 februari 2014
Wat een heerlijk boek is dit, het leest als een jongensboek. ‘Vlinder in de boksring’ komt van de hand van Erwin Wijman, José Evers en Piet Hein Smit. Het gaat over challengers in de markt, over bedrijven die de regels van het spel weten te veranderen. Echte rebellen dus. Stiekem hoop je dat dat jezelf nog eens overkomt, maar in je hart weet je dat daar heel veel lef, creativiteit of soms heel diepe zakken voor nodig zijn.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (3)

opinie
Geboekstaafd: De top 3 van Erwin Wijman
Nienke van Oeveren 26 januari 2015 Erwin Wijman is freelance journalist, schrijver en marketingexpert. Hij publiceerde het afgelopen jaar naast Vlinder in de boksring een boek over de psychologie van de auto en hij werkt aan een tweede boek over bedrijfsnamen. Hij vertelt over zijn favoriete boeken.
Artikel lezen
interview
Erwin Wijman: Van Overstapmap tot Ontwoekerpolis
Paul Groothengel 23 april 2014 De gevestigde orde aanpakken. Zo hárd als je kan. Nieuwkomers als easyJet, Brand New Day en Tango schopten vrolijk tegen de schenen van marktleiders als KLM, Aegon en Shell. Sommige van deze challengers drongen door tot de gevestigde orde. Erwin Wijman beschrijft de do’s en don’ts voor challengers in Vlinder in de boksring, samen met reclamemakers José Evers en Piet Hein Smit.
Artikel lezen
interview
Erwin Wijman: ‘Een challenger verandert het systeem van binnenuit’
Pierre Pieterse 20 februari 2014 Route Mobiel versus de ANWB. Brand New Day versus Aegon. Tango versus Shell. Het is direct duidelijk welk merk de meeste sympathie opwekt. De verhalen van de Klein Duimpjes die het onverschrokken opnemen tegen de grote jongens, zijn inspirerend en leerzaam. Erwin Wijman beschrijft de cases en de regels voor challengers in Vlinder in de boksring, samen met reclamemakers José Evers en Piet Hein Smit.
Artikel lezen

Over Erwin Wijman

Erwin Wijman, door marketing-organisatie NIMA bestempeld als de hofschrijver van het vak, schreef eerder de bestsellers 'Zo verkoop je alles; Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt', 'De verkoopmaffia; Waarom aardig zijn beter verkoopt' en 'Vlinder in de boksring, over challengermerken. Wilfred Genee kenschetste hem als de ‘Johan Cruijff van de marketing'. Schreef ook boeken over naamgeving (De bedrijfsnamenfabriek) en de psychologie van de auto: Wat je rijdt ben je zelf (2011), Succes met je grote auto (2013) en De geluksmachine (2017). Hij treedt als marketingdeskundige en autopsycholoog geregeld op in de media - Christien Meindertsma van het NTR-televisieprogramma Voor de vorm (NPO2) waarin Wijman optrad, noemt hem ‘Freud van het asfalt’. Daarnaast is Wijman journalist die schrijft en schreef voor NRC, de Volkskrant, Adformatie, Het Parool, Quote en uiteenlopende vakbladen.   

Andere boeken door Erwin Wijman

Bekijk alle boeken

Over José Evers

José Evers (1964) is strategy partner bij XXS. Nadat hij de HEAO Communicatie cum laude heeft afgesloten, werkt hij zes jaar bij Saatchi & Saatchi en DDB. Bij DDB wordt hij geïnspireerd door het rijke creatieve verleden van het bureau. Als international advertising manager en hoofd interactive marketing bij Heineken International leert hij ook de klantzijde goed kennen. Van 2001 tot 2003 is hij als program director verantwoordelijk voor de communicatieopleidingen van de Heineken University wereldwijd. Als partner en strateeg van XXS is hij in 2002 eindverantwoordelijk voor de campagne waarin Route Mobiel het opneemt tegen marktleider ANWB. In 2008 stond hij aan de basis van de merkstrategie voor Marqt en ziet hij van dichtbij hoe Tango het Nederlandse benzinelandschap verandert. Hij geeft gastcolleges aan de UVA en Erasmus Universiteit en in zijn columns op onder meer Marketingonline.nl analyseert hij het reclamelandschap en deelt hij zijn inzichten over marketing en branding.

Andere boeken door José Evers

Bekijk alle boeken

Over Piet Hein Smit

Piet Hein Smit (1969) is al van jongs af aan bezeten van merken. Hij begint op 20-jarige leeftijd als jongste bediende bij PMSvW/Y&R. Drie jaar later wordt hij account manager bij Saatchi & Saatchi. En weer drie jaar later reist hij een jaar de wereld rond. Eenmaal terug begint hij voor zichzelf. Eerst als freelance accountdirector bij Y&R, om in 1997 zijn eigen bureau XXS op te richten. Hij zet het nog jonge bureau op de kaart door in 2002 een Effie te winnen voor de spraakmakende easyJet-campagne waarin de KLM-zwanen een hoofdrol spelen. Het bureau legt daarmee de basis voor de samenwerking met een reeks van challengers. Op strategisch vlak werkt Piet Hein al jarenlang nauw samen met supermarktketen en challenger Dirk van den Broek. Ook is hij een begenadigd spreker en wordt hij regelmatig gevraagd voor presentaties, onder andere over de kunst van het challengen. Zo is hij betrokken als spreker/jurylid bij de jaarlijkse ‘Challengerday’ van het blad Sprout.

Andere boeken door Piet Hein Smit

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

Voorwoord

Inleiding – De 7 regels van de edele kunt van het challengen

1. Avis – Nummer 2 zijn als mentaliteit
2. easyJet – Hoe easyJet gaat vliegen in Nederland
3. Route Mobiel – De donderslag van Route Mobiel bij heldere ANWB-hemel
4. Dirk – Challengen begint bij de inkoopafdeling
5. Tango – Tanken bij Tango, plassen bij Shell
6. Suitsupply – Sex sells suits
7. Wakker Dier – Framen, famen en shamen
8. Brand New Day – De strijd tegen 7 miljoen woekerpolissen
9. Marqt – Challenger van onecht eten

Must reads voor challengers (en iedereen die gechallenged wordt)

Over de auteurs

Anderen die dit boek kochten, kochten ook

  • Eating the Big Fish
    Adam Morgan
    Eating the Big Fish
    € 40,51
  • Superfijne klanten
    Jos Burgers
    Superfijne klanten
    € 21,50
  • Het Contentkanon
    Chantal Smink
    Het Contentkanon
    € 29,99
  • Gastvrij!
    Stijn van Boxtel
    Gastvrij!
    € 32,99
  • AI-selling: AI in het verkoopteam
    Patrick Petersen
    AI-selling: AI in het verkoopteam
    € 17,99
  • 101 beïnvloedingstechnieken
    Nicol Tadema
    101 beïnvloedingstechnieken
    € 27,50

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Vlinder in de boksring

        Vlinder in de boksring
        Erwin Wijman , José Evers , Piet Hein Smit
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Vlinder in de boksring

        Verwijder uw beoordeling