Inhoudsanalyse: theorie en praktijk
Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789491560385Samenvatting
De media worden doorgaans als zeer invloedrijk voorgesteld: 'dat komt door de media' is een staande uitdrukking. Meestal verwijst men dan naar al dan niet 'verderfelijke' tendenties in de inhoud van bijvoorbeeld video's, strips, kranten, tijdschriften of televisieprogramma's.
Om dat te onderzoeken zijn allerlei inhoudsanalyseprocedures ontwikkeld, die een kenmerk gemeenschappelijk hebben: het materiaal moet worden gelezen. Dat lijkt een basisvaardigheid, maar bij nader inzien zijn er allerlei methodische haken en ogen aan verbonden.
In dit boek worden verschillende aspecten van het onderzoek van de media-inhoud toegelicht aan de hand van concrete onderzoeksvoorbeelden. Aan de orde komen zowel kwantitatieve als kwalitatieve en geautomatiseerde procedures; zowel de krant, de televisie als Internetmateriaal.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inhoudanalyse als onderzoeksontwerp
2. Materiaalselectie en registratie; Berichten over het buurland
3. Instrument en codeerformulier; Wetenschap in de krant
4. Codeurstraining: De regionale krant als socius
5. De rol van sensitizing concepts; Spiritualiteit in de talkshow van Oprah Winfrey
6. Argumentatieanalyse; Het boodschapsysteem van Yes
7. Narratieve analyse en transcriptie; Culturele thema's in de sitcom
8. Interpretatieve inhoudsanalyse; Nederlanders en Duitsers
9. Digitale documenten
10. Geautomatiseerde inhoudsanalyse, met de berichtgeving over het EU-referendum als voorbeeld
Auteurslijst
Literatuurlijst
Lijst van methodische kaders en bijlagen
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan