

Lieven De Cauter doceert cultuurfilosofie aan de KU Leuven, het RITS en P.A.R.T.S. te Brussel en het Berlage Institute in Rotterdam.
Meer over Lieven de CauterArcheologie van de kick
Over moderne ervaringshonger
Paperback Nederlands 2013 2e druk 9789460041549Samenvatting
De moderne mens is verslaafd aan ervaring. Hij verzamelt belevenissen: door avonturen en avontuurtjes, toerisme, sport, door snelheidsmachines, verdovende middelen. Wellicht onder druk van de technologie en het alsmaar versnellende levensritme zoekt hij naar steeds sterkere prikkels. Deze verheviging is af te lezen aan de opeenvolgende nieuwe woorden voor de gewaarwordingen: sentimentaliteit, belevenis, inleving, shock, kick.
'Archeologie van de kick' is geen geschiedenis van de moderne ervaringshonger, maar beschrijft brokstukken van een constellatie: essays over Leonardo da Vinci’s ‘vliegtuigen’, over de artificiële paradijzen van de roes, over panorama’s en wereldtentoonstellingen, over de opkomst van het skiën, over transcendentaal toerisme en over frivoliteit als lotsbestemming.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Proloog: Ervaring en moderniteit
I
-De vogelmachines van Da Vinci
-Kleine esthetica van de roes
II
-De panoramische extase over wereldtentoonstellingen
-Korte geschiedenis van het skiën
-Transcendentaal toerisme
III
-Genealogie van een belevingsmachine. De sleutelwoorden van de moderne ervaring
-Avonturen in tijden van beleveniseconomie
IV
-De pornografische prothese
-Over frivoliteit. Proeve van een postmoderne antropologie
Epiloog. Het sprakeloze lichaam
Noten en literatuur
Herkomst van de teksten
Personenregister
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan