
Lees verder
Beleggers kunnen ondernemingen niet op hun woord geloven. Bedrijven hebben sterke motieven om hun winst te verfraaien en zo beleggers een te rooskleuring beeld voor te spiegelen. Een hoge beurskoers maakt overnames goedkoper en opties voor management en personeel meer waard. Het boek 'Winstwaarschuwing' beschrijft waarom tijdens de beurshausse van eind jaren negentig zelfs gerenommeerde multinationals de verleiding van cosmetische ingrepen in de boekhouding niet konden weerstaan en hoe misleidend deze verfraaiingen uitpakten. In toegankelijke, beknopte hoofdstukken behandelen Hein Haenen en Bruno de Haas het spel op de beurs en de drijfveren van de spelers: ondernemingen, professionele beleggers, analisten en accountants. Zij analyseren de belangrijkste instrumenten om resultaten op te poetsen, met veel concrete voorbeelden van bekende Amerikaanse, Europese en vooral Nederlandse ondernemingen. Ook de ruimte die internationale boekhoudkundige regels laten en het effect van wijzingen in de boekhoudstelsels op de toekomstige presentatie van winsten komen aan bod.