
Lees verder
Overal kunnen wij lezen over de omvangrijke veranderingen die het Internet teweeg zal brengen. Ondernemingen worden aangespoord om zich klaar te maken voor alles wat met internet en e-commerce te maken heeft. De meeste veranderingen bij gevestigde ondernemingen blijven echter beperkt tot het realiseren van een website. Startende ondernemingen daarentegen realiseren complete virtuele marktplaatsen en als de traditionele ondernemingen niet oppassen, hebben zij over enkele jaren het nakijken. Mary Cronin is van mening dat als traditionele ondernemingen blijven vasthouden aan de klassieke waardeketen, zij de slag in de digitale economie zullen missen. Zij introduceert een nieuwe waardeketen (de digitale waardeketen) die zich richt op externe relatienetwerken die voordeel halen uit de flexibiliteit en de mogelijkheden die de digitale economie biedt. Vier factoren zijn van belang bij deze digitale waardeketen: (1) samenwerking met diverse ondernemingen op basis van real-time informatie-uitwisseling, (2) het prijsbeleid op digitale marktplaatsen, (3) consumentenvertrouwen winnen, en (4) het kunnen bieden van online klantenservice op het moment dat de klant daar om vraagt.
e-commerce internet waardeketens businessmodellen digitaal vertrouwen information pooling waardesystemen nieuwe economie netwerkeconomie dotcomcrisis shared value strategie informatie-uitwisseling business-to-business disruptie digitale transformatie innovatie bedrijfsstructuren economische activiteiten klantinteractie amazon ondernemen dell ebay ontkoppeling integratie informatie- en communicatietechnologie toekomst economie convenanten