OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Verandermanagement
Hier vindt u artikelen rond boeken over veranderkunde en verandermanagement. Van Verdraaide organisaties en draagvlak tot weerstand. Alles voor wie organisaties wil veranderen.
Pagina 43 van 1.635 resultaten
interview
Verandermanagement
22 december 2016
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Een groot deel van de in de populaire managementboeken en adviespraktijk gehanteerde aannames blijkt onjuist te zijn. In Reconsidering Change Management maken MythBusters Steven ten Have & co. een einde aan die aannames en bespreken ze de bijwerkingen van change management praktijken.
recensie
Verandermanagement
21 december 2016
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Veranderingen doorvoeren in organisaties vergt geduld. Heel veel geduld. Zeker als het gaat om verandering van houding en gedrag. Vaak noemen we dat ‘cultuurverandering’ en zoiets duurt volgens deskundigen zomaar drie tot vijf jaar. Daarom houden veranderaars zichzelf én hun opdrachtgevers altijd voor: verwacht niet te snel resultaten; we hebben tijd nodig, en heel veel geduld.
interview
Verandermanagement
21 december 2016
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Ondernemingen moeten innovatiever worden om de concurrentie te evenaren of te overtreffen. Dat is eenvoudiger dan menigeen denkt, want in elke organisatie zit verborgen creatief en innovatief talent. Toch komt innovatie vaak niet tot ontplooiing. Het blijft een abstract doel en we missen een concrete aanpak. Bart Stofberg wil dit probleem oplossen. In Iedereen kan innoveren benoemt hij de bouwstenen van innovatievermogen en daarmee van innovatie.
achtergrond
Leiderschap
20 december 2016
Jaap Boonstra
5-8 minuten leestijd
8 december publiceerde de Monitoring Commissie Corporate Governance Code de herziene Nederlandse Corporate Governance Code. De belangrijkste vernieuwing hierin is het centraal stellen van lange termijn waardecreatie en de introductie van cultuur als onderdeel van goede corporate governance. Daarnaast is de Code op veel andere punten geactualiseerd. Jaap Boonstra geeft weer wat voor maatschappelijke organisaties de betekenis is van cultuur als zijnswaarde.
preview
Verandermanagement
20 december 2016
Jeroen Busscher
5-7 minuten leestijd
Jeroen Busscher toont ons in Aanstekelijk veranderen hoe wij kunnen veranderen in organisaties waar veranderen het nieuwe normaal is. Onmisbaar voor de manager van de 21ste eeuw. Een preview.
recensie
Verandermanagement
19 december 2016
Fred Rutgers
3-4 minuten leestijd
De Veranderformule geschreven door Jorien Weerdenburg is pittige kost! In Nederland struikel je bijna over de vele veranderconsultants, het lijkt wel alsof iedereen er verstand van heeft.
recensie
Verandermanagement
16 december 2016
Simon van der Veer
4-5 minuten leestijd
Innovatie valt niet te organiseren, het vermogen tot innoveren wel. Je moet jezelf continu opnieuw blijven uitvinden. Dat klinkt je wellicht wat problematisch in de oren, maar elk bedrijf beschikt over een latent potentieel aan innovatievermogen. Dat is de kernboodschap van Bart Stofbergs Iedereen kan innoveren.
preview
Verandermanagement
13 december 2016
Eric Spaans
3-4 minuten leestijd
Hoe richt je een zwerm? laat zien hoe je complexe vraagstukken op een relatief eenvoudige manier aanpakt met behulp van modern leiderschap. Hoe dat eruitziet? In hun preview lichten de auteurs een tipje van de sluier.
interview
Leiderschap
13 december 2016
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Snelle verandering in organisaties: het lijkt een contradictio in terminis, zeker als het gaat om verandering van houding en gedrag. Taaie vraagstukken dus. Volgens steeds meer veranderkundigen kan het echter wel degelijk. Onder hen ook Simon van der Veer en Linde Peters. Zij publiceerden een boek met de veelzeggende titel Move before you’re ready, over hoe je snel en continu verbetert.
preview
Verandermanagement
5 december 2016
Leike van Oss
3-4 minuten leestijd
In het eerste deel van de preview van ons boek Onomkeerbaar organisatiegedrag veranderen hebben we je in hoofdlijnen laten zien wat er nodig is om je verandering blijvend in te bedden in organisatiegedrag. Waar we veel minder op in gingen, was hoe je dat dan doet. Dat beschrijven we in dit tweede deel van de preview.
preview
Algemeen management
2 december 2016
Annemarie Mars
3-4 minuten leestijd
In september 2006 verscheen mijn eerste boek Hoe krijg je ze mee? Vijf krachten om een verandering te laten slagen. Ik had lang moeten zoeken naar een uitgever en had dat bijna opgegeven. Gelukkig wilde uitgever van Gorcum het opnemen in haar managementfonds.
recensie
Verandermanagement
30 november 2016
Hanneke Tinor-Centi
Er zijn veel methodieken die je als organisatie kunt inzetten om te verbeteren of vernieuwen. Duurzaam veranderen blijkt echter lastig. De middelen zijn belangrijker geworden dan het doel, instrumentele implementatie is het gevolg en werkelijke impact blijft uit.
column
Non-profit
30 november 2016
Jaap Boonstra
2-3 minuten leestijd
Nieuwsgierigheid één van de belangrijkste drijfveren voor innovatie, samen met bereidheid om risico's te nemen. Nieuwsgierigheid staat aan de basis van organisatorische vernieuwing en persoonlijke ontwikkeling.
recensie
Verandermanagement
30 november 2016
Sjors Meekels
4-5 minuten leestijd
De laatste jaren zijn er binnen talloze organisaties verandertrajecten ingezet. Gedreven door personele reorganisaties, marktuitdagingen of compleet nieuwe bedrijfsmodellen. Maar hoe zit het nu met het verandertraject zelf?
column
Verandermanagement
29 november 2016
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Wat veel mensen diep in hun hart eigenlijk al lang wisten, is nu eindelijk onderzocht en bewezen: heel veel medicijnen die worden toegediend om een verandertraject te laten slagen, werken niet of slechts minimaal.
preview
Non-profit
24 november 2016
Leike van Oss
3-5 minuten leestijd
Onomkeerbaar - Organisatiegedrag veranderen is alweer het vierde boek van Leike van Oss en Jaap van 't Hek. In dit boek kijken ze naar het werkend krijgen van verandering. Een preview.
column
Non-profit
23 november 2016
Rob van Es
4-6 minuten leestijd
Maatschappelijke organisaties krijgen steeds nadrukkelijker te maken met de veranderende Nederlandse klantcultuur. Dat heeft zowel stimulerende als blokkerende effecten op hun alledaags functioneren en op de dynamiek van veranderen.
interview
Algemeen management
18 november 2016
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Duizendpoot Joep Brinkman is docent, heeft zijn eigen onderzoeksadviesbureau en is auteur van diverse boeken. Met name op het gebied van onderzoek heeft hij veel geschreven. Zo schreef Brinkman onder andere Cijfers Spreken, Beroep op Onderzoek en De Vragenlijst.
recensie
Verandermanagement
17 november 2016
Jacqueline Platen
3-4 minuten leestijd
‘Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg.’ Ook in een goed georganiseerde kolonie met stokstaartjes waarin alles gericht is op orde en veiligheid geldt deze regel. Of daar geldt deze regel júist aangezien deze kolonie als metafoor wordt gebruikt om organisatievormen te combineren in Zo doen we dat hier niet! van John Kotter.
nieuws
Leiderschap
15 november 2016
Pierre Pieterse
Wouter Hart, auteur Verdraaide organisaties heeft de 2015-editie van ROA Professionele Publicatie Prijs in de wacht gesleept. De prijs werd maandag 7 november jl. uitgereikt.